Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Språkverkstaden för lärare/
  • Litteratur om skrivhandledning/
  • Gå till Undervisa Språkverkstaden för lärare
    • Boka föreläsning
    • Responsgrupper
    • Litteratur om skrivhandledning
    • Skapa skrivinstruktion
    • Studenter med annat modersmål än svenska
    • Studenter med läs- och skrivsvårigheter
    • Språkverkstadens workshoppar för lärare

Litteratur om skrivhandledning

Litteratur om skrivhandledning

Allmänt om skriv- och uppsatshandledning

Booth, Wayne C., Colomb, Gregory G., Williams, Joseph M., Bizup, Joseph & Fitzgerald, William T., 2019: Forskning och skrivande. Konsten att skriva enkelt och effektivt. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. 
En bok för alla som står inför uppgiften att skriva en uppsats, en rapport eller ett större vetenskapligt arbete. I boken beskrivs hur man formulerar en intressant och relevant frågeställning, hur man söker och hanterar källor (digitala som analoga), samt hur man formulerar stöd för sina åsikter och slutsatser.

Björk, Lennart A. & Räisänen, Christine, 2003: Academic writing. A university writing course. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur.
En guidning i processinriktat skrivande i de texttyper och genrer som är vanligast på universitetet. Riktad till studenter men kan med fördel också läsas av lärare och handledare.

Løkensgard Hoel, Torlaug, 2010: Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur.
Presenterar forskning, konkreta tips för skrivprocessen, skrivkompetens, textkulturer, skrivteknik, feedback och skrivblockeringar för handledare, lärare och studenter.

Pelger, Susanne & Santesson, Sara, 2012: Retorik för naturvetare. Skrivande som fördjupar lärandet. Lund: Studentlitteratur.
​Om integrering av skrivträning i naturvetenskaplig utbildning; populärvetenskapligt skrivande, konkreta skrivuppgifter, råd om textrespons och responsgrupper.

Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter, 2018: Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
​Omfattande handbok för både lärare och studenter, framför allt studenter som skriver på kandidat- och magisternivå. Kan användas som uppslagsbok.

Webbresurser

Skrivguiden är en webbplats som ger studenter stöd i deras akademiska skrivande och tar upp bl.a. skrivprocessen, referenshantering och plagiat. Skrivguiden har utvecklats av biblioteken och skrivverkstäderna på Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och Umeå universitet.

Till Skrivguiden finns lärarhandledningen Stöd dina studenters skrivutveckling, som kan laddas ner som pdf. Syftet med lärarhandledningen är att ge lärare verktyg till att arbeta mer strategiskt och förebyggande med studenters skrivande. Till varje avsnitt följer också konkreta exempel och övningar.

Olika perspektiv på akademiskt skrivande – för diskussion i lärarlag

Hellman, Josefin & Thorsten, Anja, 2021: Plagiera eller referera vetenskapligt? En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. I: Högre utbildning, vol. 11, nr 1, S. 41-45.
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v11.2730

Ivanič, Roz, 2004: Discourses of writing and learning to write. I: Language and Education, vol. 18, nr 3. S. 220–245.
DOI: https://doi.org/10.1080/09500780408666877

Lea, Mary R. & Street, Brian V., 1998: Student writing in higher education: An academic literacies approach. I: Studies in Higher Education, vol. 23, issue 2. S. 157–172. 
DOI: https://doi.org/10.1080/03075079812331380364

Strand, Hans, 2013: Vetenskaplighet och anställningsbarhet – Om hur den akademiska skrivundervisningens paradox kan hanteras. I: Sakprosa, vol. 5, nr 2. S. 1–18.
DOI: https://doi.org/10.5617/sakprosa.434

Skrivhandledning vid läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi

Høien, Torleiv & Lundberg, Ingvar, 2013: Dyslexi från teori till praktik. 2 uppl. Stockholm: Natur & Kultur.
Ger en djupare förståelse för vad dyslexi är och presenterar pedagogiska åtgärder som underlättar för dyslektiker.

Ingvar, Martin, 2008: En liten bok om dyslexi. Stockholm: Natur & Kultur. 
Förklarar på ett lättförståeligt sätt vad dyslexi är och hur personer med dyslexi bör arbeta med sitt funktionshinder.

Innehållsansvarig: uppsala@sprakverkstaden.uu.se 15 mars 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.