Kursplanens innehåll
Följande uppgifter anges i kursplanen:
- Kursens benämning*
- Antal poäng*
- Kurskod*
- Utbildningsnivå*
- Huvudområde(n) och successiv fördjupning
- Betygsskala*
- Uppgifter om beslut och giltighet*
- Behörighet*
- Ansvarig institution*
- Övrig(a) medverkande enhet(er)
- Allmänt
- Mål*
- Innehåll*
- Undervisning*
- Examination*
- Övergångsbestämmelser
- Övriga föreskrifter
En asterisk innebär att uppgiften är obligatorisk.
Kursens benämning*
En kurs ska alltid ha både en svensk och en engelsk benämning oavsett vilket språk kursen ges på. Kursens benämning bör kunna begripas utan kännedom om vilket ämnesområde eller vilken institution som kursen tillhör. Uppgifter om poängtal, utbildningsnivå, studieform eller liknande hör inte hemma i benämningen.
Antal poäng Credits*
Här anges det antal högskolepoäng som kursen omfattar. Minsta omfattning på en kurs är enligt rektors beslut (UFV 2007/212) 5 högskolepoäng. Om särskilda skäl föreligger kan rektor efter förslag från områdes- eller fakultetsnämnd fatta beslut om undantag från denna regel.
Kurskod Course code*
Varje kurs ska ha en unik kurskod. Om större förändringar av kursen sker ska kursen ges en ny kurskod. Detta gäller alltid vid förändringar av benämning, utbildningsnivå eller omfattning i högskolepoäng samt vid byte eller borttagning av huvudområde eller successiv fördjupning.
Utbildningsnivå Education cycle*
Här anges om kursen är på grundnivå eller avancerad nivå. En kurs kan endast tillhöra en utbildningsnivå. I Mål uttryckta som förväntade studieresultat – en vägledning (UFV 2005/2130) beskrivs principerna för nivåbestämning av kurser.
Huvudområde(n) och successiv fördjupning Main field(s) of study and in-depth level
En kurs kan tillhöra ett eller flera huvudområden. Inom varje fakultet finns ett antal huvudområden inrättade för kandidat-, magister- och masterexamen. Ett fåtal huvudområden finns därutöver inrättade endast för högskoleexamen.
För varje huvudområde ska den successiva fördjupningen inom huvudområdet anges i form av en kod. Uppgiften visar förutom kursens plats inom huvudområdet dess fördjupning i förhållande till examensfordringarna för de generella examina.
Följande koder för successiva fördjupningar används:
Utbildningsnivå | Kod | Fördjupning |
Grundnivå | G1N | har endast gymnasiala förkunskapskrav |
| G1F | har mindre än 60 högskolepoäng kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| G1E | innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen |
| G2F | har minst 60 högskolepoäng kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| G2E | har minst 60 högskolepoäng kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen |
Avancerad nivå | A1N | har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| A1F | har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav |
| A1E | innehåller examensarbete för magisterexamen |
| A2E | innehåller examensarbete för masterexamen |
För kurser som inte kan klassificeras enligt ovanstående finns beteckningarna GXX (på grundnivå) och AXX (på avancerad nivå). De ska inte användas för kurser som tillhör ett huvudområde.
Även för en kurs som inte ska tillhöra något huvudområde får kursens successiva fördjupning anges. Uppgiften avser då lämpligen progressionen i förhållande till andra kurser inom ett yrkesprogram.
Om kursen ska tillhöra ett av de särskilda biområden som finns inrättade för kandidatexamen anges detta under rubriken Allmänt.
Betygsskala Grading system*
Här anges de betygsgrader som ska användas på kursen. Endast en betygsskala kan förekomma för en kurs. Följande betygsskalor används vid Uppsala universitet:
Kod | Betygsskala |
UV | Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG) |
UG | Underkänd (U), godkänd (G) |
UM | Underkänd (U), godkänd (B), icke utan beröm godkänd (Ba), med beröm godkänd (AB) |
TH | Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5) |
EC | Underkänd (F), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A) |
Av rektors beslut om betygsskalor för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (UFV 2018/1961) framgår att respektive fakultet beslutar om vilken eller vilka betygsskalor som ska tillämpas vid fakulteten. För valet av betygsskala för enskilda kurser finns en vägledning.
Uppgifter om beslut och giltighet*
Av kursplanen ska det framgå vilket datum den är fastställd och vilken områdes- eller fakultetsnämnd eller, om beslutet delegerats, vilken annan instans som fattat beslutet att fastställa den. Om kursplanen reviderats ska även datum för den senaste revideringen och vilken instans som beslutat om denna framgå.
Det ska också framgå från och med vilken termin kursplanen eller en ändring av den ska börja gälla.
Rubriker som används:
Inrättad - Established
Inrättad av - Established by
Reviderad - Revised
Reviderad av - Revised by
Kursplan gäller från - Syllabus applies from
Behörighet Entry requirements*
Här anges de krav på förkunskaper och andra villkor utöver grundläggande behörighet som gäller för att bli antagen till kursen (särskild behörighet). Enligt 7 kap. 8, 25 och 31 §§ i högskoleförordningen får endast de förkunskapskrav som är helt nödvändiga för att tillgodogöra sig kursen anges.
Förkunskapskraven bör väljas och formuleras med omsorg för att endast de studenter som har förutsättningar att klara kursen ska bli behöriga att antas. Samtidigt får inte alltför snäva formuleringar användas som riskerar att göra studenter som faktiskt har förutsättningar att klara kursen obehöriga. Om möjligt bör kraven formuleras så att de inte bara utgår från utbildningsutbudet vid Uppsala universitet.
Hur behörighetskraven ska formuleras beror på vilken utbildningsnivå och till vilka studenter som kursen vänder sig.
Se anvisningar för hur behörighetskraven ska formuleras.
Ansvarig institution Responsible department*
Här anges den institution som är kursansvarig.
Övrig(a) medverkande enhet(er) Other participating department(s)
Om fler institutioner (eller motsvarande) vid Uppsala universitet än kursansvarig institution medverkar i kursen kan det anges här.
Om enheter utanför Uppsala universitet ska medverka i kursen kan dessa istället anges under Övriga föreskrifter.
Allmänt General provisions
Här anges normalt inte några uppgifter. I vissa fall kan det anges om kursen ingår i ett utbildningsprogram eller om kursen vänder sig till en speciell målgrupp. Om kursen ska tillhöra ett biområde i kandidatexamen anges detta här. Uppgifter om beslutsdatum, beslutande instans och giltighetsdatum ska inte upprepas under denna rubrik.
Mål Learning outcomes*
Här anges kursens mål formulerade som förväntade studieresultat. Förväntade studieresultat beskriver den examinerbara kärnan i vad en student ska kunna/förstå, förhålla sig till och vara kapabel att utföra efter fullgjord kurs. De förväntade studieresultaten ska ligga till grund för bedömning, examination och betygskriterier och uttrycka vad som minst krävs för godkänt. Målen bör enligt rektors beslut formuleras så
- att det framgår vilka kunskaper, färdigheter liksom vilken kompetens studenten minst ska ha efter avslutad kurs eller utbildning
- att målen blir begripliga för studenter, lärare och andra intressenter, till exempel arbetsgivare
- att de kan vara utgångspunkt för kurs- och utbildningsplanering
- att de kan vara utgångspunkt för examination
- att de kan vara utgångspunkt för uppföljning och kvalitetssäkring.
Se vidare Mål uttryckta som förväntade studieresultat – en vägledning (UFV 2005/2130).
Om kursen är uppdelad i delar kan en uppdelning av målen på de olika delarna göras.
Innehåll Content*
Här anges det huvudsakliga ämnesinnehållet i kursen. Innehållet bör vara direkt relaterat till målen (de förväntade studieresultaten).
Om kursen är uppdelad i delkurser (poängsatta delar) anges det under denna rubrik. De olika delkursernas innehåll bör i så fall anges.
Undervisning Instruction*
Här beskrivs hur undervisningen är upplagd och vilka undervisningsformer som förekommer. Exempel på undervisningsformer är föreläsning, grupparbete, seminarium, handledning och laboration. Om kursen ska ges på olika sätt (till exempel både på campus och som distanskurs) ska undervisningen för alla olika former beskrivas.
Vid valet av undervisningsformer för kursen är universitetets pedagogiska program (UFV 2015/826) vägledande.
Om det finns inslag i kursen (till exempel exkursioner) som är obligatoriska men inte examineras eller är poängsatta bör det framgå. Det är också bra att ange om det till exempel krävs särskild teknisk utrustning för att kunna följa undervisningen på kursen.
I kurser som innehåller examensarbeten eller andra större projektarbeten bör det av kursplanen framgå hur mycket handledningstid som studenten har rätt till och om det finns begränsningar för hur länge som studenten har rätt till handledning. Om det förekommer att examensarbetet kan genomföras i par eller i grupp bör även detta framgå.
Kursens studietakt eller studietid behöver inte anges i kursplanen eftersom det är något som kan variera med åren.
Examination Assessment*
Här anges formerna för att bedöma studenternas prestationer (skriftligt prov, muntligt prov, uppsats, laboration etcetera). Universitetets pedagogiska program (UFV 2015/826) föreskriver att varierande examinationsformer ska väljas med hänsyn till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som formuleras i de förväntade studieresultaten.
Om till exempel skriftliga uppgifter ska ha ett visst omfång (tecken, ord, sidor) eller lämnas in inom en viss tid bör det framgå.
Här anges även om antalet tillfällen för tentamen eller praktik för att bli godkänd på kursen är begränsat. En sådan begränsning får endast göras med stöd i beslut av rektor (UFV 2016/327).
Det bör framgå av kursplanen att examinator har möjlighet att på grund av särskilda skäl besluta om andra former för examinationen. Följande formuleringar kan användas.
"Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare."
"If there are special reasons for doing so, an examiner may make an exception from the method of assessment indicated and allow a student to be assessed by another method. An example of special reasons might be a certificate regarding special pedagogical support from the University's disability coordinator."
Se vidare Rättssäker examination, 4. uppl. (UKÄ).
Övergångsbestämmelser Transitional provisions
Här anges de övergångsbestämmelser som behövs, till exempel om det finns särskilda bestämmelser för vad som gäller när kursen upphör att ges eller förändras.
Övriga föreskrifter Other directives
Här anges de övriga föreskrifter som behövs. Om kursens innehåll i större omfattning sammanfaller med innehållet i en annan kurs vid universitetet ska det om möjligt anges under denna rubrik. Kurser som överlappar varandra får enligt universitetets bestämmelser avseende examina på grundnivå och avancerad nivå inte (till sitt fulla poängtal) kan tas med i examen tillsammans.