Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Undervisa/
  • Pedagogisk utveckling/
  • Pedagogiska metoder/
  • Studentaktiverande undervisningsmetoder/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Pedagogisk utveckling
    • Excellenta lärare
    • Konsultation
    • Nätverk
    • Pedagogiska programmet
    • Pedagogiska metoder
      • Active Learning Classroom
      • Case-metodik
      • Pedagogiska tips för lärare
      • Problembaserat lärande PBL
      • Studentaktiverande undervisningsmetoder
    • Pedagogisk meritering
    • Pedagogiska priset
    • Rapporter om pedagogisk utveckling
    • Tvärvetenskapliga kurser
    • Utvecklingsprojekt

TextPortlet TextPortlet

Pedagogiska metoder

Studentaktiverande metoder

Studentaktiverande metoder går ut på att göra studenter mer delaktiga i en lärandeprocess som annars kan upplevas som passiv ur studentsynpunkt.

Ett exempel på en aktiverande metod är mentometrar ("clickers") som kan användas för att få studenterna mer delaktiga i en föreläsning.

En annan variant är att dela ut uppgifter under föreläsningen, och låta studenterna diskutera och reflekter över kunskapsstoffet i smågrupper som därefter diskuteras gemensamt. Under diskussionsmomentet går läraren omkring och kommenterar olika gruppers funderingar.

I undervisningsformer som ses som studentaktiverande är det bra att se till att alla studenter aktiveras, t ex att alla studenter måste förklara något på Whiteboard under ett seminarium.

En ytterligare metod är "peer-to-peer", dvs att studenterna undervisar varandra. Det kan exempelvis vara att studenterna läser och kommenterar varandras PM innan dessa skickas till läraren, eller att studenter rättar varandras tentor.

Mer information
 

Kritiskt tänkande (PDF), Ur Hedin, A (2006) Lärande på hög nivå

Mentometrar i undervisningen

Film om Active Learning with Dr. Richard Felder

 

Innehållsansvarig: Charlotte Sundström 22 juni 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris