Pedagogiska tips för lärare
Laborationen en pedagogisk utmaning
Den laborativa övningen är känd som ett värdefullt verktyg. Laborationen kräver mycket av läraren och studenten.
Hur ska vi tänka kring laborationens möjligheter och utmaningar?
Film om laborationen
Laborationen en pedagogisk utmaning
För mer information kontakt Geir Gunnlaugsson.
______________________________________________________________
Dyslexi och andra specifika läs- och skrivsvårigheter
Antalet studenter med dyslexi och andra specifika läs- och skrivsvårigheter har ökat vid Uppsala universitet. En anledning till denna ökning är att ungdomsskolan blivit mer framgångsrik på att möta och ge stöd till elever med dyslexi samt att högre utbildning erbjuder pedagogiskt stöd till studenter (anteckningsstöd, anpassning av examinationen, språkstöd).
Idén till filmprojektet har utvecklats i nära samarbete mellan studentföreningen Dyslektikerna vid Uppsala universitet, samordnare för studenter med funktionsnedsättning och pedagogiska utvecklare vid enheten för universitetspedagogik.
I filmerna får du råd och tips om hur lärare kan agera för att förbättra studiesituationen för studenter med dyslexi.
Filmerna har följande teman
- Att plugga med dyslexi. Vad är dyslexi? Logoped Sofia Grunér förklarar
- Att plugga med dyslexi. Studenter informerar
- Att plugga med dyslexi. Seminarium och föreläsningar
- Att plugga med dyslexi. Examination
- Att plugga med dyslexi. Handledning
Filmerna har producerats med ekonomiskt stöd från Rådet för lika villkor.
För mer information kontakta Amelie Hössjer.