Ansökan vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
Bara tillsvidareanställda lärare (universitetsadjunkt, universitetslektor eller professor) vid Uppsala universitet kan antas som excellent lärare.
Det finns två ansökningstillfällen per år.
Ansökningarna bedöms av teknisk-naturvetenskapliga fakultetens nämnd för antagning av excellenta lärare. Bedömningarna görs i enlighet med riktlinjerna i dokumentet
Riktlinjer för rekrytering och befordran av lärare vid teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet, kapitel 11.
Guidelines for the Appointment and Promotion of Teachers at the Disciplinary Domain of Science and Technology, chapter 11.
Ansökan ska innehålla:
- CV
- Pedagogisk meritportfölj
- Rekommendation från prefekten, med stöd för ansökan
- Intyg om undervisningsskicklighet från någon på institutionen som prefekten särskilt utser, t.ex. studierektor
Ansökningarna granskas av två sakkunniga och en intervju genomförs med nämnden för antagning av excellenta lärare innan denna beslutar om antagning.
Mer information om hanteringen finns i handläggningsordningen.
Ansökningar skickas via e-post till nämndens handläggare anna.lind@uadm.uu.se
Instruktioner för sakkunniga
Nämnden för antagning av excellenta lärare utser två sakkunniga per ansökan med tidigare erfarenhet av bedömning av pedagogisk skicklighet. Minst en sakkunnig ska vara extern och minst en ska ha vetenskaplig kompetens inom samma ämnesområde som den sökande.
Regler gällande jäv för sakkunniga (teknat)
Stöd inför ansökan och sakkunnigutlåtanden
TUR (Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd) anordnar verkstäder och seminarier om att ansöka att bli antagen som excellent lärare.