Kursvärderingar, frågebank och kursrapport
Sedan höstterminen 2021 har ett kursvärderingssystem, utvecklad vid MedfarmDoIT, använts som Uppsala universitets kursvärderingsverktyg. Kursvärderingssystemet och utbildningsmiljön Studium kopplades ihop under vårterminen 2022. Numera kan du utgå från din kurs i Studium när du vill skapa en kursvärdering. Läs mer i guiderna för kursvärderingssystemet vid Uppsala universitet.
Kortfattade råd
Ta del av dessa kortfattade råd för att kursvärderingarna ska utgöra effektiva utvecklingsinstrument.
Rapport från samhällsvetenskapliga fakultetens projekt för att förbättra arbetet med kursvärderingar och kursrapporter 2020-2021. Rekommendationer till institutionernas arbete med kursvärderingar.
Frågebank
Frågebanken kan utgöra en inspirationskälla vid utformandet av kursvärderingsenkäter. Här finns en mängd kursvärderingsfrågor inordnade under huvudrubrikerna "Förutsättningar", "Process" och "Utfall/Resultat". I frågebanken hittar du exempelvis frågor om förkunskaper, förväntningar, krav, lärares insatser, studenternas egna insatser, studieklimat, examination, forsknings- respektive arbetslivsanknytning och måluppfyllelse (se även Frågebank: distans- och digital undervisning).
Utvärdering av forskarutbildningskurser
Tips och råd vid kursvärdering av forskarutbildningskurser
Kursvärderingsexempel
Här kan du ta del av exempel på hela kursvärderingar av olika längd:
Kursrapport
Här finns ett exempel på en kursrapportmall med förslagna rubriker att ta del av (andra lokala exempel och mallar kan finnas). Mallen innehåller rubriker på både svenska och engelska. Om du väljer att skriva din kursrapport på engelska behöver du skyndsamt kunna ta fram en svensk översättning av dokumentet om någon efterfrågar det (enligt Språkpolicy för Uppsala universitet, UFV 2016/520).
Nu kan man skriva in kursrapporter direkt i kursvärderingssystemet. Du väljer själv om du vill använda mallen ovan som stöd eller skriva en egen text. Läs mer i guiden i Studium.