Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Undervisa/
  • E-lärande/
  • Utveckla salsundervisning/
  • Mentometrar/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • E-lärande
    • Boka lokal och boka e-tenta
    • Laborativ lärosal, Blåsenhus
    • Råd och support
    • Tips
    • Plagiatkontroll
    • Lärplattform
    • Undervisa online
    • Utveckla salsundervisning
      • Mentometrar
      • Interaktiva skrivtavlor
    • Inspelad media

TextPortlet TextPortlet

Mentometrar

Låt studenterna besvara frågor under lektionen

Bild på mentometer

Mentometrar, som även kallas för Clickers och Student Response Systems, består av små trådlösa mentometerdosor som studenterna kan använda för att besvara frågor.

Via mentometrar kan läraren exempelvis att ta reda på vad studenterna tycker i en fråga, ha koll på att alla hänger med och få en bild av alla studenters situation.

Mentometrar möjliggör också att studenterna kan svara på kontroversiella eller etiskt problematiska frågor i skydd av anonymitet. De kan dessutom användas genom att titta på hur olika grupper svarar på olika frågor.

Aktivera studenterna med hjälp av mentometrar

Mentometrar kan med fördel användas för att aktivera studenter i undervisningssituationer som vanligtvis är passiva. Det är dock viktigt att tänka på att studentaktiviteten inte kommer per automatik utan att det är lärarens inställning och agerande som styr utfallet.

Ett sätt – som studenterna ofta uppskattar – är att ha mentometerfrågor kring de centrala punkterna i undervisningsmomentet och att kombinera dessa med diskussioner. På så sätt kan mentometerfrågorna bidra till en större förståelse i ämnet och större aktivitet hos studenterna än om de bara används för enklare kartläggning och kortare kunskapskontroller.

 

Det finns olika sätt att få igång en diskussion i samband med mentometerfrågor, exempelvis genom att:

  • Låta studenterna diskutera en fråga i mindre grupper (bikupor) och därefter besvara samma fråga via mentometrar.
  • Dela ut en mentometer per tre studenter, som måste diskutera ihop sig om ett svar på frågan.
  • Dela ut material innan föreläsningen så att studenterna har fått tid att reflektera innan föreläsningen äger rum, och avsätt sedan tid för diskussion i samband med omröstning.

Det är viktigt att studenterna känner att föreläsaren är intresserad av vad de har kommit fram till eller tycker är svårt. Berätta gärna hur uppföljningen av deras svar kommer att ske innan frågan ställs.

Vanliga fällor

  • Inte ha en klar strategi varför man vill använda mentometrar
  • För enkla frågor
  • För många mentometerfrågor
  • Endast testa minne (”recall”)
  • Ingen uppföljning av kontroversiell eller tankeväckande fråga
  • Inte testat systemet innan undervisningstillfället
  • Man försöker täcka in lika mycket material som tidigare (utan mentometerfrågor)

Mentometrar, programvara och manual

För att använda mentometrar i undervisningen behövs dels mentometerdosor till studenterna och dels en programvara för visning av resultat.

Vid Uppsala universitet används mest mentometersystemet TurningPoint.

Låna mentometerar

Följande uppsättningar av mentometrar finns att låna vid universitetet:

Blåsenhus, TurningPoint, 80st
Kontakt: kvalitetsutveckling@uadm.uu.se

BMC, TurningPoint, 80st
(Obs! Mottagaren fungerar ej på nyare datorer – Testa innan!!)
Kontakt: receptionen@bmc.uu.se

Ångströmlaboratoriet, TurningPoint, 3 * 50st
Bokas via TimeEdit / Utrustningsbokning
Kontakt: receptionen@polacksbacken.uu.se

Informationsteknologiskt centrum (ITC),
TurningPoint, 2 * 50st
Bokas via TimeEdit / Utrustningsbokning
Kontakt: receptionen@polacksbacken.uu.se

Akademiska sjukhuset (för läkarprogrammet), TurningPoint, 60st
Kontakt: Administrationen vid institutionen för medicinska vetenskaper

Hur laddar man hem programvaran TurningPoint?

  1. Gå till http://www.turningtechnologies.com/
  2. Klicka på Our Products/Downloads (http://www.turningtechnologies.com/responsesystemsupport/downloads)
  3. Välj download antingen för desktop: 
    https://www.turningtechnologies.com/downloads/turningpoint-desktop/
    eller för web:
    https://www.turningtechnologies.com/downloads/turningpoint-web/
  4. Skriv in dina kontaktuppgifter och ladda ned installationsprogrammet
  5. Följ skärminstruktionerna
  6. Klart

Obs! Starta alltid från Turning Point, INTE från PowerPoint.

Manual för programvara

 

Quick start guide och User guide 

 

Innehållsansvarig: Katarina Adenmark 05 mars 2019

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris