Låt studenterna besvara frågor under lektionen
Mentometrar, som även kallas för Clickers och Student Response Systems, består av små trådlösa mentometerdosor som studenterna kan använda för att besvara frågor.
Via mentometrar kan läraren exempelvis att ta reda på vad studenterna tycker i en fråga, ha koll på att alla hänger med och få en bild av alla studenters situation.
Mentometrar möjliggör också att studenterna kan svara på kontroversiella eller etiskt problematiska frågor i skydd av anonymitet. De kan dessutom användas genom att titta på hur olika grupper svarar på olika frågor.
Aktivera studenterna med hjälp av mentometrar
Mentometrar kan med fördel användas för att aktivera studenter i undervisningssituationer som vanligtvis är passiva. Det är dock viktigt att tänka på att studentaktiviteten inte kommer per automatik utan att det är lärarens inställning och agerande som styr utfallet.
Ett sätt – som studenterna ofta uppskattar – är att ha mentometerfrågor kring de centrala punkterna i undervisningsmomentet och att kombinera dessa med diskussioner. På så sätt kan mentometerfrågorna bidra till en större förståelse i ämnet och större aktivitet hos studenterna än om de bara används för enklare kartläggning och kortare kunskapskontroller.
Det finns olika sätt att få igång en diskussion i samband med mentometerfrågor, exempelvis genom att:
- Låta studenterna diskutera en fråga i mindre grupper (bikupor) och därefter besvara samma fråga via mentometrar.
- Dela ut en mentometer per tre studenter, som måste diskutera ihop sig om ett svar på frågan.
- Dela ut material innan föreläsningen så att studenterna har fått tid att reflektera innan föreläsningen äger rum, och avsätt sedan tid för diskussion i samband med omröstning.
Det är viktigt att studenterna känner att föreläsaren är intresserad av vad de har kommit fram till eller tycker är svårt. Berätta gärna hur uppföljningen av deras svar kommer att ske innan frågan ställs.
Vanliga fällor
- Inte ha en klar strategi varför man vill använda mentometrar
- För enkla frågor
- För många mentometerfrågor
- Endast testa minne (”recall”)
- Ingen uppföljning av kontroversiell eller tankeväckande fråga
- Inte testat systemet innan undervisningstillfället
- Man försöker täcka in lika mycket material som tidigare (utan mentometerfrågor)
Mentometrar, programvara och manual
För att använda mentometrar i undervisningen behövs dels mentometerdosor till studenterna och dels en programvara för visning av resultat.
Vid Uppsala universitet används mest mentometersystemet TurningPoint.
Låna mentometerar
Följande uppsättningar av mentometrar finns att låna vid universitetet:
Blåsenhus, TurningPoint, 80st
Kontakt: kvalitetsutveckling@uadm.uu.se
BMC, TurningPoint, 80st
(Obs! Mottagaren fungerar ej på nyare datorer – Testa innan!!)
Kontakt: receptionen@bmc.uu.se
Ångströmlaboratoriet, TurningPoint, 3 * 50st
Bokas via TimeEdit / Utrustningsbokning
Kontakt: receptionen@polacksbacken.uu.se
Informationsteknologiskt centrum (ITC),
TurningPoint, 2 * 50st
Bokas via TimeEdit / Utrustningsbokning
Kontakt: receptionen@polacksbacken.uu.se
Akademiska sjukhuset (för läkarprogrammet), TurningPoint, 60st
Kontakt: Administrationen vid institutionen för medicinska vetenskaper
Hur laddar man hem programvaran TurningPoint?
- Gå till http://www.turningtechnologies.com/
- Klicka på Our Products/Downloads (http://www.turningtechnologies.com/responsesystemsupport/downloads)
- Välj download antingen för desktop:
https://www.turningtechnologies.com/downloads/turningpoint-desktop/
eller för web:
https://www.turningtechnologies.com/downloads/turningpoint-web/ - Skriv in dina kontaktuppgifter och ladda ned installationsprogrammet
- Följ skärminstruktionerna
- Klart
Obs! Starta alltid från Turning Point, INTE från PowerPoint.
Manual för programvara
Quick start guide och User guide