Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • E-lärande/
  • Undervisa online/
  • E-möte (Zoom)/
  • Exempel/
  • Gå till Undervisa E-lärande
    • Examination online
    • Boka lokal och boka e-tenta
    • Inspelningsstudio Blåsenhus
    • Laborativ lärosal, Blåsenhus
    • Lärplattform
    • Plagiatkontroll
    • Råd och support
    • Undervisa online
      • E-möte (Zoom)
        • Exempel
        • Hur kan du använda Zoom?
        • Zoom via Studium/Canvas
      • Inspelningar
      • Mentimeter
      • Strömmande media
      • Videokonferens

Exempel

Exempel på användning av e-möten

  • Du handleder en masterstudent som tillbringar några månader utomlands vid ett annat universitet. Ni träffas regelbundet via e-möten för att diskutera studentens framväxande examensarbete: att kunna föra en muntlig diskussion kring ett dokument som båda samtidigt ser framför sig är oerhört mycket mer effektivt än om alla kommentarer skulle ges i skriftlig form.
  • Du har en distanskurs med många studenter och mycket få sammankomster, där den mesta kommunikationen med studenterna sker skriftligt. För att ge de studenter som önskar det tillfälle till snabbare svar och mer direkt återkoppling har du en mottagningstid i ett e-mötesrum en timma varje vecka. När flera studenter kommer dit samtidigt kan du ändå vid behov föra enskilda samtal med dem i ett s.k. breakout room.
  • Du ska ha ett undervisningspass på en campuskurs, där studenterna en del av tiden kommer att behöva arbeta i smågrupper, utan att störa varandra. Att boka en stor sal och hitta flera lediga grupprum är svårt. Istället samlar du alla i ett e-möte via Zoom, där du enkelt kan fördela studenterna i virtuella grupprum. De hör och ser inte de andra grupperna, men de kan skicka ett meddelande till dig om de behöver fråga om någonting, och du kan röra dig fritt mellan rummen.
  • Diskussionen som tog fart mot slutet av föreläsningen var så livlig och intressant att du inte ville avbryta den, fastän du därmed inte hann med din sammanfattande, viktiga avslutning. Att skriva ner det du tänkt säga tar tid. Istället sätter du dig ensam i ett e-mötesrum, tar upp din presentation och spelar in avslutningen. Redan inom en timme efter föreläsningen kan studenterna ha en länk till inspelningen.
  • Du arbetar med en ansökan tillsammans med en internationell grupp kolleger. För att slippa en flod av mejl med olika versioner, kommentarer och förslag väljer ni att träffas via e-möte istället, och för att slippa kontrollera och samla in Skypenamn eller motsvarande använder ni Zoom, som inte kräver att alla har konton, utan bara att man följer en länk. Inne i mötet delar ni dokumentet och diskuterar och formulerar ansökan tillsammans.

Har du frågor kontakta support-elarande@uadm.uu.se.

Innehållsansvarig: Mats Cullhed 16 mars 2020

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.