E-möte
E-möten kan med fördel användas i olika undervisningssammanhang och möten. Det enda som behövs är en dator, en webbkamera och ett headset.
Länge var Skype det mest kända och använda verktyget för e-möten, men lärare och studenter vid UU har tillgång till flera andra verktyg som kan fungera bättre inom ramen för undervisningen. På distanskurser spelar e-möten ofta en central roll för undervisning och studentsamarbeten, men det finns goda anledningar även för campuskurser att känna till möjligheterna med e-möten.
På Uppsala universitet använder vi framförallt Zoom för e-möten. Läraren på kursen måste aktivera sitt Zoom-konto och installera klienten. Den processen beskrivs på denna sida i Medarbetarportalen.
Studenterna på kursen ska även de aktivera sitt Zoomkonto och installera klienten. Som lärare kan du distribuera denna handledning till dem eller hänvisa till Zoom-sidorna i Studium studentresurs.
På dessa sidor kan du läsa mer om olika tänkbara scenarios för e-möten, om vilka verktyg som finns m.m.
Har du frågor kontakta itsupport@uu.se
Du kan också komma till den öppna verkstaden i Zoom om du vill diskutera olika möjligheter och testa alternativ.