Resurser om AI, undervisning och examination
Uppdateringar av sidan
231005 Varning för skadliga program
Var med på lunchseminarier via Zoom ht 2023
om AI i undervisningen vid Uppsala universitet. Här hittar ni datum och titlar!
Nationella webbinarier
UHR ordnar, tillsammans med nätverket ITHU, nationella webbinarier om AI i den högre utbildningen. Det första äger rum fredagen den 15 september kl 10:00-11:30, med titeln När, hur och varför passar AI i olika examinationsformer? Läs mer om innehåll och anmälan!
Verktyg (några exempel av många):
ChatGPT och liknande verktyg har kommit att dominera mycket av debatten, men AI är ett mycket större fält än så. För att bilda sig en uppfattning om mängden av olika verktyg kan man t.ex. gå till Futurepedia och botanisera.
OBS! I kölvattnet av ChatGPT:s berömmelse kommer också försöken att plantera skadlig programvara på användares datorer m.m. Det finns specialdesignade verktyg som helt legitimt använder sig av t.ex. GPT3, men också andra som i själva verket försöker lura folk att ladda ner skadlig kod. Håll er gärna till de stora och kända varianterna, och dubbelkolla gärna andra verktyg innan ni börjar använda dem!
Exempel på hur AI kan användas i undervisningen
100+ Creative ideas to use AI in education, A collection edited by
Chrissi Nerantzi, Sandra Abegglen, Marianna Karatsiori and Antonio Martinez-Arboleda (sammanställd januari-mars 2023)
How I use ChatGPT responsibly in my teaching, från Nature, ger exempel på användning och goda råd, samt tar upp några risker att vara medveten om. (12 April 2023)
Kurs för att lära sig att använda chatbots i undervisningen
AI, Chatbots & ChatGPT for Teachers, en gratis onlinekurs. "This free course is intended for teachers who want to know more about ChatGPT, use it in their practice, looking for inspiration/examples of its power or those trying to improve their use of this AI chatbot."
Resurser för att orientera sig och hålla sig uppdaterad
ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education. A Quick Start Guide, från UNESCO: "The Quick Start Guide provides an overview of how ChatGPT works and explains how it can be used in higher education. The Quick Start Guide raises some of the main challenges and ethical implications of AI in higher education and offers practical steps that higher education institutions can take" (april 2023). Handlar mest, men inte enbart om just ChatGPT.
AI in Higher Education Resource Hub, från kanadensiska TeachOnline.
European Network for Academic Integrity ordnar seminarier, samlar resurser m.m.
Om vilseledande vid examination i UU:s Medarbetarportal
Principles of good assessment and feedback från brittiska JISC (2022) tar inte specifikt upp AI, men innehåller mycket som är bra kring examination.
Artiklar (ett urval):
Christiansen, M., Normark, L., & Swenne, C. L., "Hur AI-verktyget ChatGPT klarar en hemtentamen i palliativ vård", Högre utbildning 13(2), 2023, 56–62, https://doi.org/10.23865/hu.v13.5331
Foltynek, T., Bjelobaba, S., Glendinning, I. et al., "ENAI Recommendations on the ethical use of Artificial Intelligence in Education", International Journal for Educational Integrity 19:12, 2023, https://doi.org/10.1007/s40979-023-00133-4
Enkelejda Kasneci, Kathrin Sessler, Stefan Küchemann m.fl., "ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education", Learning and Individual Differences 103, 2023,
102274, ISSN 1041-6080, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274.
John Gardner, Michael O'Leary, Li Yuan, “Artificial intelligence in educational assessment: ‘Breakthrough? Or buncombe and ballyhoo?’”, Journal of Computer Assisted Learning 37:5, 2021, 1207-1216, https://doi.org/10.1111/jcal.12577
Zachari Swiecki, Hassan Khosravi, Guanliang Chen, et al., “Assessment in the age of artificial intelligence”, Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 2022, 100075, https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100075
Michael R,King, chatGPT, “A Conversation on Artificial Intelligence, Chatbots, and Plagiarism in Higher Education”, Cel. Mol. Bioeng. 16, 2023, 1-2, https://doi.org/10.1007/s12195-022-00754-8 OBS! texten i artikeln är uteslutande skriven av ChatGPT, sånär som på frågorna, som skrivits av King
Videos:
Från Göteborgs universitet kommer två videos av Mattias von Feilitzen med titeln AI-genererade texter i högre utbildning. Implikationer för examination: del 1 (16 minuter) och del 2 (11 minuter)
Sunet-seminarium den 26 januari 2023: AI + högre utbildning. Medverkar gör Johan Leitet, lärare vid LNU och programansvarig för webbprogrammerarprogrammet, Fredrik Ahlgren, lärare vid LNU med fokus på IoT (Internet of Things), samt Sonja Bjelobaba, forskare vid Uppsala universitet och vicepresident i ENAI (European Network for Academic Integrity). Längd 58 minuter.
Webbinarium den 3 februari 2023, What to do about AI text generators? Next steps for educators, från Quality and Qualifications Ireland ("QQI is the state agency responsible for promoting quality and accountability in education and training services in Ireland"). Längd 61 minuter.
Webbinarium i regi av SULF den 23 februari 2023: Hur påverkar ChatGPT universitetssektorn? Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid KTH, pratar om AI och dess möjligheter och begränsningar. Efter det följer en en diskussion om hur det påverkar universitetssektorn. Otextat, längd 51 minuter.
Webbsidor med översikter, idéer, debatt, m.m.
En bra introduktion finns i denna bloggpost från 3-Star learning experiences, ChatGPT - what teachers need to know, (31 januari 2023)
How AI can be used meaningfully by teachers and students in 2023, från University of Sydney (20 januari 2023)
Ett till inlägg som framför allt ser möjligheter: ChatGPT and AI Text Generators: Should Academia Adapt or Resist?, Harvard Business Publishing – Education, (1 februari 2023)
En i grunden positiv röst: The potential of artificial intelligence in assessment feedback från Times Higher Education: Campus (31 augusti 2022)
En mycket kritisk röst, Iris van Rooij, i bloggposten Stop feeding the hype and start resisting (13 januari 2023)
AI – smartare än en universitetsstudent?, med forskare från Stockholms universitet (15 december 2022)
Why ChatGPT Is Both Exciting and Unsettling for Students and Faculty, från Boston University Today, beskriver hur en lärare gav sina studenter på en kurs i Data, Society, and Ethics i uppgift att ta fram en policy för användningen av verktyg som ChatGPT. Den färdiga policyn kan laddas ned från sidan. (17 februari 2023)
Podcast
How Artificial Intelligence is Impacting Higher Education, med Cynthia Alby, från Teaching in Higher Ed (12 januari 2023)