Skapa en distanskurs
I utvecklingen av nya kurser och program vid universitetet krävs alltid god framförhållning. När du skapar en nätkurs bör du tänka på följande:
Pedagogiska och tekniska förberedelser
- Utarbeta kursens grundidé – mål, innehåll, målgrupp, pedagogisk analys, undervisningsmetoder etc. Fundera särskilt över omfattning av och funktion för de webbaserade delarna av kursen.
Administrativa förberedelser
- Förankra kursen på institutionen (prefekt, studierektor, kursadministratör, lärarkollegium). Ofta har enskilda lärare drivit på för att starta nätkurser. Om institutionen stödjer och uppmuntrar sin personal är chanserna större att fler ser fördelarna med it i undervisning och administration.
- Diskutera kostnader för kursutveckling, utbildning och material.
- Skriv förslag på kursplan och lämna in för godkännande på institutions- och fakultetsnivå.
- Sammanställ information om kursen. Skriv texter till kurskatalogen och egna informationssidor. Se till att det tydligt framgår hur stor del av kursen som är nätbaserad och vilka krav som finns vad gäller teknisk utrustning. För distanskurser är det också bra att tidigt kunna ange datum för eventuella sammankomster.
Utvecklingsarbete
- Se över vilket utbildningsbehov som finns. Det är en fördel om både läraren och kursadministratören kan hantera den lärmiljö och de nätbaserade resurser som används i kursen.
- Bygg din kurs! Skapa kursens webbsidor, dokument, filmer, diskussioner, uppgifter etc.
- Fastställ litteraturlista och meddela ev. bokhandlarna.
- Kontrollera ev. copyrighträttigheter och begär vid behov tillstånd.
- Skriv en utförlig studiehandledning. Var noga med att förklara hur kursen är upplagd, vad studenterna förväntas göra och vad de kan förvänta sig av dig.
- Testa och öva annan teknik och programvara så att du själv behärskar den!
Förbered kursregistrering och överföring av deltagare
- Använd lärplattformens kursregistreringsfunktion. Här kan du ange när kursregistrering är möjlig och lägga ut information till studenten. Uppmana dem att söka studentkonto!
Ta fram informationsmaterial för antagningen
- Förbered ev. information på institutionens hemsida och kontakta dess webbmaster.
- Lägg in information på kurssidan i lärplattformen som exempelvis schema och välkomstmeddelande.
- Skriv till dem som antas i första omgången. Ha med information om att kursen är nätbaserad, om webbregistreringen och om kravet på studentkonto. Ange tydligt vad studenterna måste göra och när!
- Skriv till dem som antas i andra omgången. Upprepa deadlines från förra brevet. Var återigen tydlig med webbregistrering, ansökan om studentkonto, ev. inloggning och var de ska vända sig om de har problem.
- Skriv brev till de efterantagna.
Registrering och kursstart
- Kontrollera fortlöpande registreringarna på kursen i lärplattformen. Kontrollera särskilt att efterantagna registrerats ordentligt!
- Välkomna och kommunicera med studenterna. Se till att alla som loggar in på kursen i lärplattformen får ett välkomstmeddelande och en uppgift, även om kursen officiellt inte har börjat ännu. Det är bara bra om studenterna hinner bli aktiva före kursstart.
- Hör av dig till studenter som inte har fått studentkonton och/eller inte loggat in några dagar före kursstart! Vilka som inte har studentkonto ser du som lärare enklast på kursens deltagarlista i lärplattformen.