Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Corona/
  • Examination online/
  • Genomförande av tentamen/
  • Gå till Undervisa Corona
    • Examination online
      • Planering av tentamen
      • Att välja teknisk lösning
      • Inför tentamen
      • Genomförande av tentamen
      • Efter tentamen
      • Vilseledande vid examination

Genomförande av tentamen

Genomförande av tentamen

Se till att en lärare finns tillgänglig vid en viss tidpunkt i början av tentamen för att kunna ge förtydliganden om så behövs, precis som vid salstentamen.
Använd plagiatkontroll (Urkund) för att förebygga och upptäcka vilseledande vid examination. Om kursplanen tillåter det kan en hemtentamen kompletteras med annan skriftlig eller muntlig examination för att förebygga och upptäcka eventuellt vilseledande (fusk).

Anonymitet
 

Vid skriftlig examination ska tentanderna vara anonyma.
I alla system går det att göra en inlämning anonym, det vill säga att läraren inte ser tentandernas namn under bedömningen. Det finns emellertid en del begränsningar.


Tentanderna laddar upp eller skickar in sina svar från IPoch e-postadresser som i princip är identifierbara, och uppladdade filer innehåller metadata som kan inkludera författarens namn. Det är därför viktigt att informera tentander om att dokument som laddas upp inte bör innehålla namn och personnummer utan istället tentandens anonymitetskod.

Vissa ordbehandlingsprogram tillför information om författare till dokumentet varför tentander bör uppmanas att ta bort eventuella personliga uppgifter från ett dokument innan de laddar upp det.

Anonym tentamen i Inspera


I e-tentamenssystemet Inspera är det enkelt att skapa anonym inlämning. Ett examinationstillfälle skapas i Studentportalen varefter tentander anmälda via Ladok knyts till detta examinationstillfälle. På så sätt får rättande lärare inte information om de skrivande tentandernas identitet.

Anonym tentamen i Studium


I Studium går det att göra en inlämning anonym så att inte läraren ser tentandernas namn i omdömesboken, rättningsverktyget Speedgrader eller Urkund. Efter bedömning publicerar läraren resultaten och i samband med det avanonymiseras inlämningen.

Så här skapar du anonym inlämning i Studium:

  • Skapa en ny uppgift.
  • Markera ”Anonym bedömning”.
  • Efter bedömning välj ”Publicera resultat”. Då blir alla tentanders namn synliga, även de som inte fått omdöme.

I listan över tentander i Speedgrader får tentanderna ett nummer ”student 1, student 2 osv.”. Dessa nummer ska inte användas som anonymitetskod.


Anonyma inlämningar i Studium bedöms med fördel direkt i Speedgrader. Till varje tentands inlämning finns en bedömningsrevision som loggar systemets alla förändringar/händelser.

Notera att det för tentanderna inte framgår att uppgiften bedöms anonymt förrän vid inlämning. Det är därför viktigt att informera tentanderna om detta. De bör också få instruktioner om hur bifogade filer ska märkas utan att det egna namnet uppges.

När en uppgift avanonymiseras får tentanderna en avisering om att uppgiften ”avtystats”. Studium lämpar sig inte för utskrift av anonyma inlämningar, då utskriften avanonymiseras.

Anonym tentamen i Studentportalen
 

Så här skapar du anonym inlämning i Studentportalen:

  • Klicka på ”Lägg till ny funktion” i vänsterspalten.
  • Välj ”Inlämning”.
  • Markera ”Individuell inlämning”.
  • Markera ”Anonym inlämning”.
  • Klicka på rutan ”Spara” längst ned.

När en inlämning väl är sparad går det inte att ändra dess status från öppen till anonym eller tvärtom. Vid kopiering av en anonym inlämning blir kopian också markerad som anonym.
För varje ny inlämning som skapas genereras nya anonymitetskoder, och en tentand kan alltså inte ha samma anonymitetskod för olika inlämningar.

Om inlämningarna plagiatkontrolleras (vilket rekommenderas) visas endast tentandens anonymitetskod i plagiatkontrollsystemet Urkund.

Anonymitet i Zoom


Zoom används vid muntlig examination. Vid skapandet av ett Zoom-rum kan ett ”väntrum” skapas där varje tentand får vänta tills de blir insläppta i Zoom-rummet.


Läraren kan då släppa in en tentand i taget, allteftersom föregående tentand har lämnat Zoom-rummet efter avslutad examination. På så vis får aldrig respektive tentand veta vilka andra som tenterar.

Läs mer om väntrums-funktionen i Zoom.


I de fall identiteten måste fastställas innan tentamen börjar, bör kontroll av legitimation ske i Breakout Rooms. Identitetskontroll ska inte ske i grupp.

Information till tentanderna i samband med examination


Information till tentanderna ges lämpligast på ett informationsdokument som fungerar på samma sätt som ett försättsblad vid salstentamen. Denna information placeras först i tentamen. Avsikten är att ge tentanden sådan information som den behöver för tentamens genomförande.

För tentamen ska det finnas information om hur studenten kommer i kontakt med institutionen i den händelse studenten upptäcker oklarheter eller fel i tentamen, alternativt råkar ut för tekniska problem. Denna information ska placeras på ett sådant sätt att tentanden kan återvända till den vid behov.

Informationen ska innehålla:

  • Skrivtid
  • Kontaktvägar till examinerande lärare och/eller administrativ personal
  • Tillåtna hjälpmedel
  • Tydligt klargörande om att samarbete med andra studenter är otillåtet / tillåtet

Informationen kan också innehålla:

  • Poänggränser för betyg
  • Särskilda instruktioner för hur svar ska redovisas
  • Datum för omtentamen

Innehållsansvarig: Ulrika Svalfors 22 januari 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.