Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Corona/
  • Examination online/
  • Efter tentamen/
  • Gå till Undervisa Corona
    • Examination online
      • Planering av tentamen
      • Att välja teknisk lösning
      • Inför tentamen
      • Genomförande av tentamen
      • Efter tentamen
      • Vilseledande vid examination

Efter tentamen

Efter tentamen

Det går att ta fram information ur olika system gällande tentandernas aktiviteter under examination, till exempel hur lång tid en tentand använt för respektive fråga. Kontakta supporten för respektive system för information om vilka möjligheter som finns.

För sen inlämning
 

Examinationer som inkommer efter utsatt tid bör hanteras enhetligt och på ett i förväg fastställt sätt och tentanderna ska informeras om hanteringen. Det normala är att sent inkomna inlämningar inte hanteras, utan att tentanderna hänvisas till tillfälle för omexamination.

I Studentportalen och Inspera är sena inlämningar inte möjliga. I Studium måste detta anges om det ska vara möjligt eller inte.

Bedömning av examination
 

Kriterier för bedömning av frågor bör tas fram då en tentamen konstrueras. I samband med att kriterier för bedömning tas fram är det bra att fundera på vilken betydelse språket har i svaret: hur ska till exempel bristfällig meningsbyggnad, bristande logik och bristande interpunktion bedömas?

Samarbeta gärna med kollegor och ta fram kriterier tillsammans. Diskussionen i sig underlättar ofta bedömningsarbetet.

En del institutioner tar fram bedömningsmatriser, som med fördel kan diskuteras med studenterna i kursen före examinationstillfället. En sådan diskussion går givetvis att föra också utan bedömningsmatris.

Om studenterna känner till vilka bedömningskriterierna är och hur de används är det ofta gynnsamt för lärandet.

Det är bra att tänka igenom bedömningsprocessen i förväg. Kanske går det att fördela tentorna eller rentav olika frågor mellan olika kollegor när ni kommer till bedömningen? Oftast har kriterierna tagits fram kollegialt, men glöm inte att ni också kan stämma av själva bedömningarna med varandra.

Ett kort avstämningsmöte där ni resonerar kring gränsfall är många gånger väl nyttjad tid. Inte minst är det ett sätt att jobba mot en rättvis, rättssäker examination.

Arkivering


En inlämnad tentamen är offentlig handling och ska därför arkiveras i två år oavsett form.
Tentanders svar och examinationsuppgifterna ska vara tillgängliga för den som vill ta del av dem. Rådgör med arkivarien vid osäkerhet

Innehållsansvarig: Ulrika Svalfors 22 januari 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.