Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet i Segerstedthuset
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Undervisa/
  • Corona: inför vt-21/
  • Fördelningen campus/online/
  • Förslag på arbetsgång/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Corona: inför vt-21
    • Lärdomar från vt 2020
    • Fördelningen campus/online
      • Campusundervisning i undantagsfall!
      • Ta emot recentiorer online
      • Onlineundervisning är standard
      • Förslag på arbetsgång
    • Studenter som tillhör riskgrupp
    • Röster om onlineundervisning
    • Stöd och support

TextPortlet TextPortlet

Förslag på arbetsgång

Förslag på arbetsgång

Efter en höst då campusundervisning till att börja med blev möjlig igen i större utsträckning än tidigare, innebär de gällande riktlinjerna en återgång till undervisning huvudsaklingen online.

Huvudrekommendationer för att det ska gå att genomföra

  • Krångla inte till onlinemiljön i onödan - välj hellre några få verktyg som är enkla att komma igång med, än många och avancerade! En tydlig kursstruktur och din egen närvaro, på campus men också online förblir faktiskt de viktigaste verktygen på kursen.
  • Behåll hela tiden fokus på ämnet!
  • Studentperspektivet är centralt! Håll studenterna välinformerade, och försök konsekvent att se på kursen med studenternas ögon.
  • Samordna arbetet med andra lärare, och ta med den administrativa personalen från början i planeringen!
  • Du behöver inte fundera ut allt själv! Om du inte har någon kollega inom räckhåll kan du alltid skicka ett mail till support-elarande@uadm.uu.se för att bli kontaktad, både för pedagogiskt och tekniskt stöd!

Arbetsgång i elva steg för att bygga upp er kurs

Kurser ser olika ut, så detta är ett förslag, som du troligen behöver anpassa till dina behov.

Försök att alltid se och behandla momentet/kursen som en helhet, så att inte det sammanlagda resultatet av en mängd gradvis gjorda anpassningar, kanske utförda av många olika lärare, blir en omöjlig helhet!

  1. Läs igenom kursvärderingar från vårens och höstens kurser, gärna tillsammans med dina kolleger! Det finns mycket att lära av vad studenterna tar upp!
  2. Skriv kursens storyline, fram t.o.m. examinationen – det hjälper dig att behålla fokus fastän formerna ändrats
  3. Bygg upp kursens aktiviteter! Välj omsorgsfullt vilka synkrona moment som helt enkelt tvunget måste genomföras på campus, och välj vilka synkrona och asynkrona undervisningsformer, examinerande uppgifter, övningar och andra aktiviteter som kommer att äga rum online. Placera in alla moment i kursens flöde, som utmynnar i ett nytt schema.
  4. Ansök om dispens från ordförande för fakultets-/områdesnämnd för de aktiviteter som du alltså måste ha på campus! Kontrollera också med schemaläggare att det finns lokaler för att möta behoven för fysiska träffar - restriktionerna har skärpt konkurrensen om vissa lokaler.
  5. Kontrollera och justera vid behov studenternas arbetsbörda i det nya upplägget
  6. Bygg upp kursstruktur och kursflöde i Studentportalen/Studium. Kom ihåg att det framför allt är via den asynkrona, nätbaserade kursmiljön som kursen kommer att hålla ihop!
  7. Ge studenterna tillgång till material, resurser m.m. Var särskilt uppmärksam på tillgänglighetsaspekten, t.ex. textning av inspelat material!
  8. Bestäm dig för hur och när du kommer att vara närvarande online – se alltså över din egen arbetsbörda i den kurs du just konstruerat
  9. Bestäm dig för hur kommunikationen på kursen ska gå till. Styr olika sorters kommunikation till olika kanaler och gör dessa och responstider klara för studenterna. Är ni flera lärare på kursen är det viktigt att ni pratar ihop er om detta!
  10. Kontrollera en extra gång (genom att använda studentvyn i SP eller Studium) att kurs- och kommunikationsstrukturen är tydlig och konsekvent genomförd, och att ev. campusmoment och onlinemoment är väl integrerade i kursens flöde. Bristande konsekvens när det gäller kursinformation och kursstruktur hör till det som ställer till mest problem för studenter, och i förlängningen för lärarna!
  11. Lyssna på studenterna! Lägg upp en plan för formativa värderingar av kursen och ha beredskap för att ändra sådant som inte fungerar redan under kursens gång

Om du behöver veta mer, vill ha råd eller diskutera lösningar, kontakta supporten på support-elarande@uadm.uu.se

Innehållsansvarig: Mats Cullhed 11 januari 2021

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris