Service och support
En nyantagen student vid Uppsala universitet ska bli väl omhändertagen under hela ansöknings- och antagningsprocessen och känna sig välkommen på sin utbildning och till universitetet. I rekryteringsarbetet ingår därför ett antal aktiviteter som syftar till att få antagna att faktiskt tacka ja till sin utbildningsplats, känna sig välkomna och väl förberedda för sitt liv som student. Detta sker i huvudsak i sociala medier, via e-post och på webben.
Sedan något år tillbaka arbetar vi proaktivt med att skicka relevant information via e-post till presumtiva studenter. Informationen är alltid relaterad till var i beslutsprocessen den blivande studenten befinner sig och syftar till att förekomma frågor och funderingar vi vet att de har vid olika tillfällen under processen. Det kan handla om hur man ska tänka i valet av utbildning, hur antagningsprocessen fungerar eller hur man ordnar bostad. Vi vill med detta göra upplevelsen av stöd och support från Uppsala universitet så bra som möjligt för den som står inför något så viktigt som valet av utbildning.
Utvecklingen av detta arbete sker i nära samverkan med servicecenter, studentavdelningen, med flera.