Digitala kanaler
Den viktigaste kanalen i all studentrekrytering är vår egen webbplats. Där är utbildningsinformationen samlad och dit styr vi all trafik i de marknadsföringsaktiviteter som görs på andra ställen. I centrum för utbildningsinformationen står program- och kursbeskrivningarna som ska vara så bra och informativa att besökaren förstår vad utbildningen innehåller, vart den leder och varför man ska studera just i Uppsala. Att skriva bra kurs- och programbeskrivningar i Selma är den enskilt viktigaste rekryteringsaktiviteten vi gör vid lärosätet!
Det är också viktigt att ha en personlig ton på webben. Mycket av det vi gör handlar därför om att lyfta fram inspirerande studenter, alumner och anställda som ger sina berättelser om allt från hur de valde utbildning och vart den ledde till hur man får boende, studier och ekonomi att fungera. Svaren på de frågor och funderingar som en presumtiv student har ska finnas tillgängliga på webben och det är något vi ständigt arbetar med att förbättra.
Idag kan också presumtiva studenter ta del av information och inspiration där de själva befinner sig. Det kan till exempel handla om seminarier online, s.k. webbinarier, som man kan delta i från sitt eget hem. Vid dessa webbinarier har vi oftast några av våra befintliga studenter som berättar om och diskuterar ett visst tema. Teman kan röra exempelvis boende, studentnationer, tentaångest och mycket mer. Tittarna kan under tiden ställa frågor och interagera med presentatörerna.
Instagram har under 2020 fått en framträdande roll i studentrekryteringen. Vår kanal @Uppsalastudent hanteras framför allt av våra egna studentambassadörer som en vecka i taget tar över kontot. Där visar och berättar de om sin vardag i Uppsala eller på Gotland. Ibland gör vi också livesändningar på Instagram när vi vill visa upp något särskilt spännande som händer, när det händer!
Varje år annonserar vi också i flera olika digitala kanaler. Kontakta alltid enheten för studentrekrytering om du planerar att annonsera. Annars riskerar vi att ha konkurrerande annonser vilket höjer annonspriset för oss alla. Det ger också större effekt om vi alla utgår från samma grundbudskap och grafiska utformning i annonseringen