Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Säkerhet/
  • Cybersäkerhet/
  • Gå till Stöd och service Säkerhet
    • Beredskap
    • Bevakning
    • Brandskydd
    • Campuskort
    • Egendomsskydd
    • Evenemangssäkerhet
    • Exportkontroll
    • Informationssäkerhet
    • IT-säkerhet
    • Personsäkerhet
    • Rapportera en incident
    • Resesäkerhet
    • Risk- och sårbarhetsanalys
    • Säkerhet A - Ö

Cybersäkerhet

Cybersäkerhet

Området omfattas av ett eller flera delområden som sammantaget beskrivs på den här sidan och i relaterat innehåll.
På den här sidan
  • Anmäl incidenter
  • 10 snabba råd
  • Säker radering
  • Skydda ditt lösenord
  • Datalagring och transport av lösenord
  • Lösenordsbyte

Relaterat innehåll

  • Egendomssäkerhet
  • Personsäkerhet
  • Resesäkerhet
För medarbetare finns mer säkerhetsrelaterad information på Medarbetarportalen.

 

 

Anmäl incidenter

Till itsupport@uu.se kan du rapportera alla former av intrång, intrångsförsök, oönskad e-post, nätmissbruk med mera som har med Uppsala universitet att göra. Detta oavsett om du är utsatt för det på universitetet eller om du är en extern part som misstänker att någon på universitetet håller på med aktiviteter som drabbar dig.

Tänk på att dokumentera och säkra bevis - spara loggar, e-post etc.

 

Tillbaka till toppen

 

10 snabba råd

 

  1. Se till att din dator och dina mobila enheter hålls uppdaterade. Gamla programversioner som innehåller sårbarheter gör att din dator/dina mobila enheter kan utsättas för skadlig kod.
  2. Var rädd om ditt lösenord! Universitetets riktlinjer för lösenordshantering ger god vägledning.
  3. Var uppmärksam! Tänk efter innan du klickar på länken – vet du vart den leder?
  4. Se upp med social manipulation och nätfiske (s.k. phishing) där man försöker lura av dig personliga uppgifter, såsom lösenord, användarnamn, kontonummer eller koder. Om du är osäker, kontakta Säkerhetsavdelningen.
  5. Bedöm informationens känslighet innan du lagrar den i ”molnet”. Molntjänster ska inte användas för lagring av känsliga personuppgifter eller sekretessbelagd information.
  6. Var noga med säkerhetskopiering! Ta reda på vad som gäller vid din institution beträffande säkerhetskopiering.
  7. Installera bara de appar du behöver. Appar som inte uppfyller grundläggande säkerhetskrav gör dina mobila enheter sårbara.
  8. Tänk på vad du skickar med e-post – det är inte säkrare än ett vykort!
  9. Tänk på hur du använder öppna publika wifi-nät. Dessa delas av många, en del med tveksamma avsikter.
  10. Anslut aldrig USB-minnen du hittar på gatan eller får på mässor till din dator. De kan innehålla skadlig kod.

Tillbaka till toppen

 

Säker radering

Att radera och lägga dina filer i papperskorgen är inte tillräckligt för en säker radering. För att en säker radering ska ske och filerna inte ska gå att återställa så behöver platsen som filerna låg på skrivas över. Det finns flera program du kan ta hjälp av för att göra detta. Om du har en Mac-dator så finns ett förinställt program som du kommer åt genom att öppna papperskorgen och där du i Finder-menyn väljer ”Säker papperskorgstömning”. Du kan även ta hjälp av ett program som heter Ccleaner, de finns för både PC och Mac. Programmet har funktionen att hitta filer som du kan vilja rensa bort. Standardversionen av programmet är gratis.

Länken nedan visar hur du installerar programmet Ccleaner. https://www.iis.se/docs/radera-sakrare.pdf

 

Tillbaka till toppen

 

Skydda ditt lösenord

Ett lösenord ska vara sammansatt på följande sätt:

  • Bestå av minst 10 tecken.
  • Vara sammansatt av följande tecken:
    • A – Z
    • a – z
    • 0 – 9
    • mellanslag
    • specialtecken : !, #, %, &, (, +, }
  • Innehålla minst en versal, minst en gemen och antingen minst ett specialtecken eller en siffra.

Tillbaka till toppen

 

Datalagring och transport av lösenord

För att reducera risken för obehörig åtkomst till lösenord gäller följande riktlinjer för lagring och transport av lösenord:

  • Lösenord ska alltid lagras och transporteras i krypterad form. Detta gäller även back up-media.
  • Lösenord ska aldrig presenteras i läsbar form.
  • Lösenord ska aldrig kommuniceras via epost eller motsvarande. Om du måste skicka ett lösenord till någon kan du skicka det separat i ett textmeddelande (SMS) eller ett krypterat epostmeddelande.

Tillbaka till toppen

 

Lösenordsbyte

För att ytterligare reducera risken att en inkräktare avslöjar ett lösenord till universitetets IT- och informationssystem ska varje användare kontinuerligt byta lösenord inom ett fastställt tidsintervall.

 

I universitets gemensamma inloggningstjänst gäller följande regler för lösenordsbyte:

  • Tvingande lösenordsbyte senast inom 24 månader för anställda, övriga verksamma samt för s.k. funktionskonton.
  • Tvingande lösenordsbyte senast inom 5 år för studenter

Tillbaka till toppen

 

 

Innehållsansvarig: Jenny Ferngren 08 februari 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.