Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Säkerhet/
  • Bevakning/
  • Kortläsare och larm/
  • Sesam/
  • Passagerättigheter/
  • Gå till Stöd och service Säkerhet
    • Beredskap
    • Bevakning
      • Campusväktare
      • Kamerabevakning
      • Kortläsare och larm
        • Sesam
          • Passagerättigheter
          • Kontakt
      • SIS-godkända ID-kort
    • Brandskydd
    • Campuskort
    • Egendomsskydd
    • Evenemangssäkerhet
    • Exportkontroll
    • Informationssäkerhet
    • IT-säkerhet
    • Personsäkerhet
    • Resesäkerhet
    • Risk- och sårbarhetsanalys
    • Säkerhet A - Ö

Mer om passagerättigheter

Automatisk tilldelning av passagerättigheter

Se även rutinerna för passagerättigheter och passerkort ui mål- och regelsamlingen.

För anställda och för personer som vistas vid universitetet under anställningslika förhållanden, är det de uppgifter som rapporterats i universitetets personalkatalog (AKKA) som ligger till grund för personens tillträde. Passagerättigheter tilldelas med utgångspunkt från anställningens hemvist vid en avdelning, en institution och en intendentur.

För studenter är det aktuella kursregistreringar (lagrade i LADOK) som ligger till grund för personens tillträde. Passagerättigheter för studenter tilldelas med utgångspunkt från själva kursbegreppet, kursens institution och den intendentur som institutionen tillhör. Programstudenter kan därutöver erhålla passagerättigheter med utgångspunkt från det aktuella programmet.

Varför tilldela passagerättigheter per automatik?

Administrationen blir betydligt enklare - vi tjänar tid och pengar.

Säkerhetsaspekten - En viktig förutsättning för att kunna bedriva ett gott säkerhetsmässigt arbete vid våra intendenturer, är att man lyckas upprätthålla en god överskådlighet i systemet för administration av passagerättigheter. Att basera tillträdet på grupptillhörighet enligt ovan beskrivna principer istället för på personligt tillträde utgör grunden för denna överskådlighet.

Hur länge varar de automatiskt tilldelade rättigheterna?

  • För en student är det datumangivelserna för den aktuella kursen som avgör när studentens rättigheter ska börja respektive sluta att gälla
  • En anställning är oftast inte tidsbegränsad, d.v.s. det finns inte några datumangivelser gällande anställningen i Akka. En anställning utan datumangivelser medför att personen etableras i Sesam vid första import efter etableringstillfället och ligger kvar till påföljande import efter det att den aktivt tagits bort i Akka

 Manuell tilldelning av passagerättigher

Systemet erbjuder även möjligheter, att utöver ovan nämnda automatik, tilldela passagerättigheter manuellt på samma sätt som i ett traditionellt passersystem. Denna personliga tilldelning kan användas för att komplettera de rättigheter som den anställde/den studerande tilldelats enligt ovan. Tillträde till särskilt känsliga lokaler som serverhallar och renrum utgör exempel på tillträden som bör hanteras via manuell/personlig tilldelning.

Manuell tilldelning används också för personer som vistas tillfälligt i våra lokaler, exempelvis hantverkare och liknande kategorier.

Innehållsansvarig: Veronika Berglund 24 november 2020

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.