Riskbedömning inför förändring i verksamheten
Innan förändringar i verksamheten genomförs ska risker för ohälsa och olycksfall, som förändringen kan medföra undersökas och bedömas.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2001:1 kräver att riskbedömningar i verksamheten dokumenteras skriftligt och att en handlingsplan tas fram för de risker som inte kan åtgärdas direkt.
Prefekt/motsvarande ansvarar för att riskbedömning utförs, t. ex. inför förändring i verksamheten, nya arbetsmetoder, vid flyttar, vid ny maskinell utrustning, vid om- eller nybyggnation.
Skyddsombud och representanter för berörda arbetstagare ska delta i identifiering och värdering av risker.
I handlingsplanen ska det tydligt framgå hur de identifierade riskerna ska åtgärdas på kort respektive lång sikt samt vem som ansvarar för att riskerna åtgärdas. Prefekt/motsvarande ansvarar för uppföljning av de föreslagna åtgärderna.
Rutin riskbedömning inför förändring i verksamheten
Webbutbildning om riskbedömning vid förändring
En nanoutbildning om riskbedömningar inför förändring är framtagen med syfte att ge information om hur riskbedömningar inför förändring ska planeras, genomföras och dokumenteras. Utbildningen består av fyra avsnitt.
För att förtydliga processens olika delar så kan du ta del av
Processkarta – Riskbedömning inför förändring i verksamheten