Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran/
  • Lärare - Teknat/
  • Sakkunniga/
  • Gå till Stöd och service Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Lärare - Medfarm
    • Lärare - Humsam
    • Lärare - Teknat
      • Adjungerad professor
      • Anställning av lärare som beviljats vissa forskningsanslag
      • Anställning efter 69 års ålder
      • Anställningsberedningen
      • Anställningsprofiler
      • Arbetsutskottet
      • Beredningsprocess
      • Gästprofessor
      • Mottagande sökande vid intervju
      • Sakkunniga
      • Sökgrupp
      • Varbi
      • Ämnesrepresentanter

Sakkunniga

Sakkunniga

Vid anställning av biträdande universitetslektor, universitetslektor (inbegripet adjungerad universitetslektor), professor (inbegripet adjungerad professor, gästprofessor) och universitetsadjunkt, samt vid ansökan om befordran till universitetslektor och professor ska sakkunnigbedömning om de sökandes skicklighet hämtas in, om det inte är uppenbart obehövligt för prövningen av skickligheten. Om en bedömning hämtas in från två eller fler personer, ska kvinnor och män vara jämställt representerade. Detta gäller dock inte om det finns synnerliga skäl.

De sakkunniga ska både vara vidtalade och ha accepterat uppdraget när förslag skickas till rekrytering@teknat.uu.se. Gällande rekryteringsärenden ska de även vara införstådda att de ev. förväntas delta i ett förstamöte via telefon angående vilka sökande som ska inbjudas till intervju, samt närvara via zoom vid andramöte (provföreläsningar, forskningspresentationer och intervjuer).

Här finns tips att tänka på när förslag på sakkunniga tas fram. 

Nedan beskrivs vilka förutsättningar som gäller i respektive typ av ärende:


Rekrytering av professor

  • Sakkunniga vid rekrytering av professor utses av områdesnämnden/fakultetsnämnden efter förslag från sektionsdekan för den sektion där anställningen är placerad. Sektionsdekanen ska tillse att jävsförhållande ej föreligger.
  • Minst två sakkunniga ska utses vid rekrytering av professor.
  • Bland de sakkunniga ska finnas minst en kvinna och minst en man om det inte finns synnerliga skäl.
  • Samtliga sakkunniga, undantaget eventuell särskilt utsedd specialsakkunnig för pedagogisk skicklighet, ska utvärdera samtliga bedömningsgrunder.
  • De sakkunniga bör delta vid intervjuer och forskningspresentationer.


Rekrytering av biträdande universitetslektor / universitetslektor

  • Områdesnämnden/fakultetsnämnden har delegerat till sektionsdekan för den sektion där anställningen är placerad att efter förslag från prefekt utse sakkunniga. Prefekten ska tillse att jävsförhållande ej föreligger.
  • Minst två sakkunniga ska utses vid rekrytering av universitetslektor.
  • Bland de sakkunniga ska finnas minst en kvinna och minst en man om det inte finns synnerliga skäl.
  • Samtliga sakkunniga, undantaget eventuell särskilt utsedd specialsakkunnig för pedagogisk skicklighet, ska utvärdera samtliga bedömningsgrunder.
  • De sakkunniga bör delta vid intervjuer, provföreläsningar och forskningspresentationer.


Rekrytering av universitetsadjunkt

En eller flera sakkunniga kan utses vid rekrytering av universitetsadjunkt. Sakkunniga utses i så fall av prefekten vid institutionen där anställningen är placerad. Prefekten ska tillse att jävsförhållande ej föreligger. Vilka bedömningsgrunder som de sakkunniga ska utvärdera beslutas av prefekten. Om fler är en sakkunnig utses ska bland de sakkunniga finnas minst en kvinna och minst en man om det inte finns synnerliga skäl.


Ansökan om befordran till professor

  • Sakkunniga utses av områdesnämnden/fakultetsnämnden efter förslag från sektionsdekan för den sektion där den sökande är anställd. Sektionsdekanen ska tillse att jävsförhållande ej föreligger.
  • Minst tre sakkunniga, varav en inom ämnesområdet och två inom specialiseringen, ska utses vid befordran till professor.
  • Bland de sakkunniga ska finnas minst en kvinna och minst en man om det inte finns synnerliga skäl.
  • Samtliga sakkunniga, undantaget eventuell särskilt utsedd specialsakkunnig för pedagogisk skicklighet, ska utvärdera samtliga bedömningsgrunder.


Ansökan om befordran till universitetslektor

  • Sakkunniga utses av sektionsdekan efter förslag från prefekt för den institution där den sökande är anställd. Prefekten ska tillse att jävsförhållande ej föreligger.
  • Minst två sakkunniga ska utses vid befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor.
  • Bland de sakkunniga ska finnas minst en kvinna och minst en man om det inte finns synnerliga skäl.
  • Samtliga sakkunniga, undantaget eventuell särskilt utsedd specialsakkunnig för pedagogisk skicklighet, ska utvärdera samtliga bedömningsgrunder


Anställning som gästprofessor eller adjungerad professor

Kvinnor och män ska vara jämställt representerade bland de sakkunniga, om det inte finns synnerliga skäl. De sakkunniga ska utvärdera både vetenskaplig och pedagogisk kompetens. De sakkunniga ska skriva separata utlåtanden oberoende av varandra. I de sakkunnigas utlåtanden ska framgå vilket sakligt underlag de haft tillgång till. Utlåtandena ska beskriva sökandes vetenskapliga och pedagogiska meriter och utmynna i ett ställningstagande beträffande sökandes kompetens. Om prefekten anser att sakkunnigprövning är uppenbart obehövlig ska detta motiveras i anhållan.

 


Arvoden

De sakkunniga erhåller en ersättning (arvode) för utfört uppdrag. Det utgör ett personligt arvode och utbetalas till dem i egenskap av fysisk person. Arvodets storlek bestäms utifrån typ av ärende. Aktuella arvoden finns i fakultetens verksamhetsplan (sista sidan).

Kontakt fakultetshandläggare: rekrytering@teknat.uu.se

Innehållsansvarig: Lena Forsell 30 september 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.