Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran/
  • Lärare - Teknat/
  • Beredningsprocess/
  • Gå till Stöd och service Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Lärare - Medfarm
    • Lärare - Humsam
    • Lärare - Teknat
      • Adjungerad professor
      • Anställning av lärare som beviljats vissa forskningsanslag
      • Anställning efter 69 års ålder
      • Anställningsberedningen
      • Anställningsprofiler
      • Arbetsutskottet
      • Beredningsprocess
      • Gästprofessor
      • Mottagande sökande vid intervju
      • Sakkunniga
      • Sökgrupp
      • Varbi
      • Ämnesrepresentanter

Beredningsprocess

Beredningsprocess

Anställningsberedningen

Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten har en fakultetsgemensam anställningsberedning (AB). AB har följande sammansättning:

  • Ordförande
  • Förste vice ordförande (med särskilt ansvar för likabehandlingsfrågor)
  • Andre vice ordförande (med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet)
  • Gruppsuppleant
  • Två studentrepresentanter
  • Ämnesrepresentant 1 (föredragande)
  • Ämnesrepresentant 2

Ämnesrepresentanterna är alltså ledamöter i AB och deltar därmed i de beslut som fattas. Prefekten har närvaro- och yttranderätt. Fakultetshandläggare utgör administrativt stöd till AB.

Beredningsgrupp vid institution

Som komplement till AB ska vid varje institution finnas en beredningsgrupp som utses av institutionsstyrelsen.

Beredningsgruppen ska ha följande sammansättning:

  • prefekt (ordförande)
  • ämnesrepresentant 1 i AB (föredragande)
  • ämnesrepresentant 2 i AB
  • minst en studentrepresentant (utses av berörd studentkår)

Institutionsstyrelsen avgör om ytterligare funktioner ska ingå därutöver, och i så fall vilka. Institutionsstyrelsen avgör om beredningsgruppen ska utses för en viss mandatperiod, eller om ny beredningsgrupp utses i varje enskilt rekryteringsärende. Institutionens HR-funktion (VHR) utgör administrativt stöd till beredningsgruppen.

Beredningsprocess

AB och institutionens beredningsgrupp ska i normalfallet ha två möten vardera i varje rekryteringsärende. Dessa möten ska genomföras när ansökningstiden har utgått och sakkunnigprövning är genomförd. 

Förstamöte institutionens beredningsgrupp

När sakkunnigutlåtandena har inkommit i ett ärende kontaktar fakultetshandläggare prefekt och VHR. Institutionens beredningsgrupp ska då ha sitt förstamöte. När mötesdatum är bestämt ska fakultetshandläggare meddelas, så att ärendet också kan bokas in för ett förstamöte i AB.

 

Syftet med beredningsgruppens förstamöte är att, på basis av anställningsprofil, ansökningar och sakkunnigutlåtanden ta fram ett förslag på toppgrupp. I uppdraget ingår att gå igenom ansökningarna och kontrollera att sökande har inlämnat dokumentation på erhållen doktorsexamen. Sökande ska för att vara behörig erhållit doktorsexamen innan ansökningstidens utgång. Vid rekrytering av biträdande universitetslektor ska också noteras vilka sökande som har erhållit doktorsexamen inom fem år från ansökningstidens utgång. Beredningsgruppens förslag presenteras av ämnesrepresentant 1 (föredragande) under AB:s förstamöte.

Förstamöte anställningsberedningen

Så snart fakultetshandläggare vet vilket datum institutionens beredningsgrupp ska ha sitt förstamöte planeras ärendet in för ett förstamöte i AB. AB ska då, på basis av anställningsprofil, ansökningar och sakkunnigutlåtanden besluta om vilka sökande som ska bjudas in. AB ska inför sitt beslut beakta förslaget från institutionens beredningsgrupp.

Direkt efter AB:s förstamöte börjar fakultetshandläggare planera in AB:s andramöte, dvs intervjutillfället. När programmet för detta är klart skickar fakultetshandläggare det till prefekt och VHR. Institutionen ansvarar sedan för bokning av resor och boende för sökande (ifall intervjuer ska ske på plats), samt eventuella aktiviteter utöver AB:s program. Institutionen ska också utse värdar som kontaktar de sökande i god tid innan intervjutillfället. 

Andramöte institutionens beredningsgrupp

När förstamötet i AB är inplanerat, bör institutionens beredningsgrupp bestämma datum för andramötet för att hinna ha det i god tid innan AB:s andramöte (intervjutillfället).

 

Syftet med beredningsgruppens andramöte är för att förbereda inför intervjutillfället. I förberedelsen ska ingå att, i de ärenden där möjlighet har givits i anställningsprofilen, kontrollera om någon av de inbjudna sökande anhållit om direktbefordran till professor.

 

Förslag på ytterligare förberedelser:

  • Om inte eventuellt program för inbjudna sökande utöver anställningsberedningens möte redan är klart, diskutera hur det ska se ut
  • Referenstagning, vilket i sådana fall ska dokumenteras och diarieföras och finnas tillgängligt för anställningsberedningen inför intervjutillfället.
  • Fundera på vilka frågor som bör ställas till de inbjudna sökande
  • Etc.

Andramöte anställningsberedningen

Genomföra provföreläsning (ingen provföreläsning vid professur), forskningspresentation och intervju med inbjudna sökande. Sakkunniga bör i normalfallet närvara via zoom.

På basis av anställningsprofil, ansökningar, sakkunnigutlåtanden, provföreläsning, forskningspresentation, intervju och eventuella referenser besluta om rangordning.

Innehållsansvarig: rekrytering-teknat@uu.se 06 oktober 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.