Beredningsprocess: Excellent lärare
Ansökan om antagning som excellent lärare
- Sökande meddelar fakultetskansliet att denne ämnar ansöka om antagning som excellent lärare. Fakultetshandläggaren initierar ett ärende, förbereder ett ansökningsformulär i Varbi och begär en dold publicering av HR som skickar tillbaka en ansökningslänk. Fakultetshandläggaren skickar ansökningslänk till sökande.
- Sökande inkommer med ansökan.
Utseende av sakkunniga och sakkunnigbedömning
- Fakultetshandläggaren skickar en anmodan till institutionen att inkomma med förslag till ämnespedagogisk sakkunnig. Ordförande för nämnden för excellent lärare anmodas inkomma med förslag till pedagogisk sakkunnig. Institutionen inkommer med förslag till ämnespedagogisk sakkunnig. Ordförande inkommer med tre rangordnade förslag till pedagogisk sakkunnig.
- Fakultetshandläggaren skickar en förfrågan till föreslagna sakkunniga samt generell information om uppdraget och bereder därefter sakkunnigförslagen med ordförande som beslutar om utseende av sakkunniga.
- Fakultetshandläggaren kontaktar utsedda sakkunniga med instruktioner och tillgängliggör ansökningshandlingar, samt expedierar sakkunnigbeslut till sökande.
- Sakkunnigutlåtanden inkommer till kansliet och vidarebefordras till institutionen.
Beslut om antagning som excellent lärare
- Nämnden för excellent lärare behandlar ärendet. Till sammanträdet kallas prefekt och sakkunniga*. Nämnden för excellent lärare beslutar om antagning som excellent lärare, eller i förekommande fall, om bordläggning eller begäran om kompletterande underlag. Beslutsprotokoll expedieras till institutionen.
* Prefekt deltar i rekryteringsgruppens sammanträde - dock inte i den del av beredningen som avser slutlig överläggning inför förslag till beslut om vem som ska anställas (AO §69). Prefekt kan efter förslag från prefekt eller prodekan ersättas av annan representant från institutionen. Detta meddelas sekreteraren innan fastställande av föredragningslistan.
Ansvarig handläggare: Terese Kanellopoulos Sundström