Ansök om webbsidor
Tänk först igenom syftet med webbsidorna med hjälp av nedanstående punkter:
- Vad vill du uppnå genom att ha information på webben?
- Vilka personer/grupper (målgrupper) vill du kommunicera med? Vilka är viktiga respektive mindre viktiga?
- Vad vill du att målgruppen ska veta/tycka/göra efter att ha besökt dina webbsidor?
- Vilka resurser behövs (personal/tid) för att bygga upp webbsidorna och sedan hålla dem levande och uppdaterade efter lansering? Finns dessa resurser tillgängliga?
- Planera arbetet - tänk på att det tar tid att bygga bra webbsidor!
Om du vill ha stöd i att ta fram syfte och målgrupper, kontakta gärna webbredaktionen.
Tänk också på att det måste finnas en version på svenska.
Rutiner för webbarbetet
Om ni är flera som jobbar med webben rekommenderar vi att ni sätter upp rutiner för samarbetet. Det kan till exempel vara bra att ha gemensamma regelbundna möten samt tid avsatt för att regelbundet arbeta med webb.
Det är bra att regelbundet titta igenom webbinformationen och rätta till det som behövs.
Frågor som kan vara till hjälp vid kontroll av webben:
- Är innehållet aktuellt? Finns det något som är gammalt och behöver städas bort?
- Är alla uppgifter om kontaktpersoner och sidansvariga aktuella?
- Är webbinformationen tillgänglig?
- Är dokument tillgängliga?
- Fungerar alla länkar?
- Finns det stavfel som behöver åtgärdas?
- Är viktig information översatt till (brittisk) engelska?
Arbeta med webbsidorna innan lansering
Du kan arbeta med dina nya webbsidor i lugn och ro innan de publiceras. Om du vill visa kollegor och andra berörda hur arbetet fortskrider kan du publicera en så kallad betawebbsida. Den har en särskild adress och syns bara för personer som har rätt länk. Den är inte heller sökbar via sökmotorer.
Publicera betawebbsida
- Publicera startsidan
- Klicka på Meny/se publicerad (långt upp till höger)
- Klicka på institutionsnamnet i smulraden
- Nu ser du betaadressen i webbläsarens adressfält.
Se över webbsidorna innan lansering
Innan du ansöker om skarp publicering behöver du kolla igenom all din webbinformation så att den följer gällande riktlinjer, det vill säga att alla texter är begripliga, bilder har rätt format och länkar fungerar.
När dina webbsidor ska lanseras gör Infoglue-supporten och webbredaktionen en kontroll utifrån gällande riktlinjer för teknik och innehåll.
Om det är något som behöver rättas till innan lanseringen får du besked om vad du behöver göra.
Ansök om lansering
Du behöver ansöka om lansering i god tid (minst tre veckor, gärna mer) innan webbsidorna ska publiceras skarpt. Anledningen är att webbsidorna ska kontrolleras så att de uppfyller kraven på innehåll och teknik. Om något behöver åtgärdas ska det också finnas tid för det.
Tänk på att
- Allt måste vara publicerat på betawebbsidan.
- Om webbsidan har en helt ny domän måste domännamnet vara godkänt. Läs om regler för domännamn och hur du ansöker om ny domän.