Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Universitetsgemensam IT/
  • Användarundersökning UIT 2022/
  • Resultat av användarundersökning IT och fortsatt arbete/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Användarguider
    • IT-support
    • IT-tjänster
    • Telefonitjänster
    • IT-rutiner och regelverk

Resultat av användarundersökning IT och fortsatt arbete

Resultat av användarundersökning IT och fortsatt arbete

I mars genomfördes en användarundersökning om IT vid universitetet. En enkät skickades ut till alla anställda och övrigt verksamma. Avsändaren var avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT). Nu finns resultatet tillgängligt och arbetet fortsätter med att ta fram en handlingsplan för fortsatt verksamhetsdialog och åtgärder för utveckling av IT-verksamheten.

Syftet med undersökningen var att samla in data om hur hur verksamheten upplever funktionalitet och leverans av IT-tjänster samt användarnas upplevelse av UIT:s tillgänglighet, service och bemötande, samt identifiera utmaningar och utvecklingsbehov av IT-verksamheten. 

Resultat

Enkäten skickades ut till drygt 12 000 personer och svarsfrekvensen var 25%. 

  • Se det övergripande resultatet (pdf, 623kb)

Verksamhetsansvariga vid institutioner och avdelningar fick även svara på ytterligare ett antal frågor om hur de uppfattar att IT-stödet fungerar, bland annat kring möjligheten att påverka utbudet av IT-tjänster.

Det fanns möjlighet att lämna e-postadress för fortsatt kontakt i enskilda frågor. Drygt 400 personer valde att lämna sin adress och kommer att bli kontaktade för fortsatt informationsutbyte.

Vanliga önskemål och fortsatt arbete med åtgärder

I enkäten var det också möjligt att lämna önskemål och förslag till utveckling av IT-verksamheten i ett fritextfält. Över en tredjedel av respondenterna valde att lämna ett svar i fritext. De flesta önskemålen rörde tillgänglighet till IT-support, svarstider och personlig service. Önskemål om utökad IT-support av Linux och Mac samt lagring och tjänster kopplade till den egna IT-arbetsplatsen var också vanligt förekommande. Många valde också att lämna återkoppling på användningen av gemensamma system så som Primula och Medarbetarportalen.

Resultatet tas om hand och sorteras per campus och på institutionsnivå för att följas upp via verksamhetsdialoger under hösten. Några direkta åtgärder utifrån resultat och återkoppling har genomförts redan nu under våren, bland annat genom utökade öppettider för IT-support på campusområden för förbättrad tillgänglighet. Inom kort öppnar även en servicepunkt på Akademiska sjukhuset för verksamma inom regionens lokaler.

Under våren har även en extern uppföljning av införandet av den universitetsgemensamma IT-verksamheten genomförts. Fortsatt arbete  samordnas i den handlingsplan som uppföljningen resulterar i. För mer information om den externa uppföljningen, se Extern uppföljning av universitetsgemensam IT.

Vid frågor om resultat och fortsatt arbete, kontakta itsupport@uu.se

Publicerad: 11 januari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.