Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Resfria möten/
  • E-möte/
  • Zoom/
  • UU Zoom och säkerhet/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • IT och telefoni
    • Byte av epostdomän - UFV
    • IT-support
    • Telefoni-support
    • Gemensam tjänst för AV och VK
    • Resfria möten
      • E-möte
        • Zoom
          • Nyheter!
          • >Kom igång
          • Autostarta Zoom
          • Student Zoom
          • Personal Zoom
          • >Hantera Zoom-möten
          • Disputation med Zoom
          • Webbinarium
          • Zoom Chatt
          • UU Zoom och säkerhet
          • Zoom-kurser
          • 9 tips
          • FAQ
          • Support
        • Skype for business
        • MS Teams
      • Telefonkonferens
    • Infrastruktur
    • Administrativa IT-rutiner och system

TextPortlet TextPortlet

UU Zoom och säkerhet

Säkerhet / GDPR

Är Zoom säkert?

Du kan använda Zoom för möten med hög säkerhet, och i mötet även avhandla konfidentiella ämnen och diskussioner, om du ställer in mötet för att använda deltagare-till-deltagare-kryptering (end-to-end encryption).
Det betyder att ljud. bild och chat är krypterad hela vägen mellan deltagarna och att inget dekrypteras någonstans på vägen mellan deltagarna. 

Det innebär också att vissa funktioner och möjligheter i Zoom-mötet inte kan används. Exempelvis kan ingen deltagare ringa in till mötet med en vanlig telefon och man kan heller inte ansluta med ett videokonferens-system. 

När du bokar mötet väljer du "End-to-end encryption". Du kan även ställa in det för ditt personliga mötesrum.

 

Zoom, liksom många andra tjänster, används av brottslingar för att lura till sig användares personuppgifter, kontokortsinformation mm. 

Kontrollera alltid en mötes-länk för att se om den är till ett äkta möte.
I äkta möteslänkar slutar alltid domännamnet på zoom.us

Ex:  https://uu-se.zoom.us/j/123123123
       https://su-se.zoom.us/j/123123124
       https://zoom.us/...


En länk på en webbsida eller i en e-post kan visa en text men gå till en annan länk.
Sätt muspilen på texten för att visa den länk som kommer att användas. Om dessa inte är lika, eller zoom-domänen inte slutar på zoom.us ska du inte klicka på länken.

 

Se till att hålla din klient uppdaterad. Om du får notis om att det finns uppdatering att installera väljer du att göra det. Detta för att hålla säkerheten hög samt för att få tillgång till nya funktioner.

Sunet har återkopplat om att det finns och cirkulerar frågor/rykten om Zoom och persondata mm.
Sunets Zoom-installation är helt skild från den publika Zoom-lösningen, Zoom cloud.

Den publika Zoom-lösningen är den som ofta syns i pressen, speciellt  med frågor kring användning av persondata, kreditkort etc. Detta är frågor som vi inte berörs av genom vår separata installation.

I samarbete med NORDUnet har Sunet tagit fram en kort beskrivning och en kort “FAQ” runt vår installation. 

NORDUnets FAQ finns på:
https://support.nordu.net/hc/en-us/articles/360012913660-NORDUnet-Zoom-GDPR-and-Privacy-Facts

En övergripande beskrivning, inkl vilken data som hanteras var finns på:
http://nordu.net/content/zoom-0

Sunets sida kring E-mötes-tjänsten
https://wiki.sunet.se/display/emoten/Zoom

  (UU har redan avtal med Sunet för Zoom. Du ska inte skicka in en ny ansökan.)

 

Förvald standardkryptering
Ett möte mellan 2 deltagare är krypterat mellan dessa 2 deltagare som är direkt anslutna till varandra. Ett möte med fler än 2 deltagare passerar en brygga som ser till att alla får ljud och bild mm. Kommunikationen mellan användare och brygga är krypterad men i själva bryggan är kommunikationen okrypterad. Endast tekniker på Nordunet som sköter servrarna kan eventuellt se den kommunikationen när den strömmar igenom. Allt som sänds ut/in på Internet är krypterat. Om du behöver högre säkerhet väljer du att använda
End-to-end encryption.

 

Läs mer om hur du kan göra dina Zoom-möten mer säkra

 

Dataskyddsförordningen / GDPR

Inget mötesinnehåll sparas i hos leverantören. Inspelning av möte, text i chat och noteringar sparas lokalt på den dator som sparar. Mötesvärd avgör vilka som får spela in ett möte.
Inga känsliga personuppgifter finns hos eller skickas till leverantören.
Personnamn, kontonamn och e-postadress sparas hos leverantören för att kunna tillhandahålla tjänsten till oss och våra användare.
Tjänsten tillhandahålls av Nordunet med serverhall i Köpenhamn, Danmark.

På grund av Corona-pandemin har Nordunet förstärkt kapaciteten för lärosäten i Norden genom en ny installation i Stockholm, Sverige. Den drivs under samma premisser som gäller för den som drivs i Köpenhamn. Det betyder att Nordunet Zoom i Stockholm inte heller ingår i Zoom Cloud utan är en on-prem-instans för lärosäten i Norden.

 

Du är välkommen med dina frågor till IT-servicedesk via telefon 4400 eller e-post till servicedesk@uu.se

Publicerad: torsdag 10:57

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris