Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • IT-support/
  • Lagra och dela filer/
  • Varför välja Argos?/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Byte av e-postdomän
    • IT-support
      • Datorer och klienthantering
      • Program och licenser
      • Digital signering
      • E-post och kalender
      • Inloggning och konton
      • Molntjänster
      • Nätverk på Campus
      • Personliga certifikat
      • Utskrift och kopiering
      • Lagra och dela filer
        • Din hemkatalog
        • Gruppkataloger
        • Vesta - säker lagring
    • Telefoni
    • Gemensam tjänst för AV och VK
    • E-möten
    • IT-infrastruktur
    • Administrativa IT-rutiner och system

Varför välja Argos?

Varför ska jag lagra mina filer i hem- eller gruppkataloger?

USB-stickor, hårddiskar eller den anställdes egna datorn är sällan tillräckligt säkra platser att lagra forskningsdata eller annan kritisk och känslig information. Även när det gäller molntjänster så som Google Drive, Microsoft OneDrive eller Dropbox är det osäkert var filerna faktiskt lagras, vem som tar ansvar för drift och säkerhet av systemet och hur kostnaden utvecklas över tid. Allt detta leder till frågor om vad för material som är lämpligt eller till och med lagligt att lagra i dessa lösningar.

Hem- och gruppkataloger på UITs lösning "Argos" ger den anställde tillgång till lagring med en hög säkerhetsnivå, moderna filhanteringsverktyg och en centraliserad backuplösning. Det är en universitetsdriven, trygg och stabil lösning för att lagra och dela filer mellan medarbetare som även erbjuder flexibla möjligheter till samverkan både inom och utanför universitetet.

  • Rättssäkert: Dataskyddsförordningen (GDPR) ställer stora krav på hur vi hanterar information och datalagring i vår verksamhet. Hemkatalogen uppfyller de allra flesta av dessa krav och regelverk för datalagring inom statlig myndighet och verksamhet. På medarbetarportalen finns mer information.
  • Driftsäkert: Data i hem- och gruppkataloger sparas på minst två fysiska platser och du kan återställa material från flera veckor tillbaka i tiden. Genom att dina filer automatiskt säkerhetskopieras i flera led och i flera kopior i geografiskt skilda serverhallar med hög driftsäkerhet minskar du avsevärt risken för dataförlust eller stöld.
  • Lättillgängligt: Alla heltidsanställda universitetsmedarbetare med IT-avgiftsnivå "Anställd Maxi" har kostnadsfritt tillgång till 100 gigabyte (GB) lagringsyta i hemkatalogen (kommersiella tjänster så som Dropbox, Google Drive eller OneDrive erbjuder oftast betydligt mindre lagringsyta utan extra kostnader). Datafiler som sparas i hem. och gruppkataloger kan automatiskt synkroniseras med din arbetsdator och samtidigt nås via ett webbgränssnitt och din tjänstemobil.

Har du eller din verksamhet behov går det utmärkt att utöka ert lagringsutrymme mot en avgift. Läs mer om att utöka lagringsytor här.

Det går även att beställa delade lagringsytor där grupper av medarbetare kan lagra, dela och arbeta med gemensamt material. Läs mer om tjänsten och beställ er gruppkatalog här. 

____________________________

Har du frågor? Kontakta IT-support.

Publicerad: 04 februari 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.