Problem med uppkoppling mot Eduroam
Har fått min Eduroam-uppkoppling från en annat lärosäte
Har du fått din Eduroam-uppkoppling från ett annat universitet eller högskola ska du kontakta deras IT-support för att påbörja felsökningen.
Om du är student eller verksam på Uppsala universitet.
De flesta problemen som användare har haft med Eduroam har löst sig genom följande åtgärder:
- Kontrollera att enheten inte har nätverket UpUnet-S sparat. Om det är så. Välj i inställningarna att den ska glömma detta nät.
- Kontrollera att du har skrivit din användaridentitet på Uppsala universitet, följt av texten "@user.uu.se".
- Kontrollera att du har använt rätt lösenord. Det är Lösenord B som skall användas.
- Byt ut befintligt lösenord B till ett lösenord som är uppbyggt a-z, A-Z och 0-9 max 12 tecken.
- Starta om enheten.
- Placera enheten närmare accesspunkten (den trådlösa utsändningsplatsen).
Information: Lösenord B skapar du eller ändrar du på webbplatsen Användarprofil.
Om du har
- problemet kvar efter du har kontrollerat ovan nämnda punkter
- problem med inställningar eller programmet
- önskemål om bättre täckning på campusområdet
ska du kontakta din lokala IT på institutionen/campus där du är verksam eller studerar.
Kontaktuppgifter till lokal IT |
Om du och din lokala IT behöver hjälp med kontroll av uppkopplingsloggar
Om e-postmallen inte fungerar klicka här.
Hur får man fram nätverkskortets Macadress.
Behöver du mera hjälp? Kontakta IT Servicedesk!