Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • IT-avgiften/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • IT och telefoni
    • Byte av epostdomän - UFV
    • IT-support
    • Telefoni-support
    • Gemensam tjänst för AV och VK
    • Resfria möten
    • Infrastruktur
    • Administrativa IT-rutiner och system

TextPortlet TextPortlet

Vilka tjänster ingår i IT-avgiften?

Vilka tjänster ingår i IT-avgiften?

Bild som visar IT-service på Uppsala Universitet

IT-avgift tas ut av alla anställda och övrigt verksamma. I avgiften ingår IT-service och -tjänster enligt tabellen ovan. I IT-avgiften ingår inte inköp av hårdvara, t ex datorer, telefoner och tillbehör.

IT-avgift tas ut för standardiserade IT-tjänster. Behov av IT-tjänster styr val av nivå. Prefekt, avdelningschef eller motsvarande beslutar om IT-tjänster för övriga verksamma.

Nivåerna för IT-avgiften beskrivs mer ingående under Stöd och service / Ekonomi / Redovisningsfrågor / IT-avgift.

Läs även vanliga frågor och svar om IT-avgiften.

Tabelll över IT-avgiftens olika nivåer

Tjänster som ingår i IT-avgiften

 

Identitets- och behörighetshantering
De flesta system vid universitetet är kopplade till den gemensamma tjänsten AKKA för inloggning och behörighetshantering. Alla anställda och övrigt verksamma (liksom studenter) behöver därför ha ett AKKA-konto.

E-post och kalender
Tillgång till e-post och kalender via universitetets gemensamma tjänst Exchange. E-postadressen identifierar dig som medarbetare eller verksam vid Uppsala universitet och ger dig tillgång till vissa andra system. 

Alla medarbetare kan också boka möten och dela kalendrar med varandra efter behov. Exchange kan även användas för rums- och resursbokning.

Utskrifter och kopiering
Tillgång till utskrifter, kopiering och skanning via universitetets gemensamma tjänst Eduprint. Kostnad för utskrifter och kopior ingår i IT-avgiften upp till ett tak motsvarande normalförbrukning för institution/motsv. Skanningar är kostnadsfri.

Utskrifter och kopiering utöver taket faktureras medarbetarens institution/motsvarande.

IT-stöd och service
Tillgång till IT-stöd och service för utrustning som tillhör universitetet och för de system och tjänster som ingår i vald nivå av IT-avgift.

Stöd och service tillhandahålls av din lokala IT-support och du kan också vända dig till Servicedesk, tel. 018- 471 44 00 eller servicedesk@uu.se.

Fast nätverk
Tillgång till universitets fasta nätverk för anslutning av datorer och annan utrustning. Alla kontorslokaler inom UU ska kunna ges tillgång till fast nätverk med tillräcklig kapacitet. Det fasta nätverket är skyddat av en gemensam brandvägg för god IT-säkerhet.

Inom IT-avgiften levereras nätkapacitet fram till korskoppling/switchport. Institution/motsv. bekostar fasta installationer såsom kablage och nätverksuttag.

Trådlöst nätverk
Tillgång till universitetets gemensamma trådlösa nätverk Eduroam för anslutning av datorer och annan utrustning. Alla kontorslokaler inom UU ska kunna ges tillgång till trådlöst nätverk.

Eduroam fungerar även på ett stort antal svenska och internationella lärosäten. 

VPN
Tillgång till säker anslutning mot interna tjänster utanför universitets fasta/trådlösa nät. För att använda VPN behöver du be om att få bli ansluten samt installera en klient.

VPN fungerar på både datorer och mobila enheter.

Klient- & licenshantering
Datorutrustning hanteras via universitetets gemensamma klienthantering. Detta gör det möjligt för UIT att installera och uppdatera operativsystem och programvaror. Klienthantering bidrar till en uppdaterad och säker datormiljö samt ger UIT möjlighet att ge snabbare och bättre service utifrån kunskapen om vilken utrustning och program som används.

UIT installerar och registrerar licenser genom universitetets gemensamma leverantörsavtal. Verksamheterna har även möjlighet att själva inhandla och installera program på sina medarbetares datorer, dock ingår inte support på dessa programvaror i IT-avgiften. Godkänt virusskydd installeras på alla datorer.

Universitetslicensiering
Tillgång till specifika programvaror via universitetsgemensam licensiering (f.n. ingår Microsoft Office på alla windows- och OS X datorer, samt PDF Xchange för windowsdatorer).

Personlig lagring
Tillgång till personlig lagringsplats för att spara och arbeta med filer på en säkerhetskopierad server (f.n. 100 GB).

Övriga beslutade tjänster
Ytterligare tjänster kan tillkomma inom ramen för IT-avgiften genom beslut i IT-nämnden.

Operatörsavgift MEX
MEX (mobil anknytning) ger tillgång till universitetets växelnummer och dess funktioner på mobilen. MEX består av två delar, operatörsavgift samt mobilabonnemang. Operatörsavgiften för MEX täcks av IT-avgiften. 

Telefoniabonnemang för MEX liksom för mobiltelefoni och fast anknytning ingår inte i IT-avgiften utan debiteras separat. Abonnemang och samtalsavgifter för telefoni faktureras ut månadsvis till institution/motsv.

Innehållsansvarig: 29 september 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris