Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
Support / Hjälpsidor
Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Doktorand
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • E-möten/
  • Zoom/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Byte av e-postdomän
    • IT-support
    • Telefoni
    • Gemensam tjänst för AV och VK
    • E-möten
      • Zoom
        • Nyheter!
        • Hybridmöte
        • Hybrid föreläsning
        • Student Zoom
        • Personal Zoom
        • >Kom igång
        • >Hantera Zoom-möten
        • Autostarta Zoom
        • Disputation med Zoom
        • Webbinarium
        • >Zoom Chatt
        • UU Zoom och säkerhet
        • Zoom-kurser
        • PowerPoint med Zoom
        • 9 tips
        • FAQ
        • Support
      • MS Teams
      • Verktyg för E-möten
      • Telefonkonferens
    • IT-infrastruktur
    • Administrativa IT-rutiner och system

Zoom

Här informerar vi om vår Zoom

Zooms logga, bild

 

Hur du uppdaterar din Zoom.app
 

Inkluderande hybrida e-möten i Zoom över Zoom 

Kurstillfälle kan nu bokas för höstterminen via IT Servicedesk.

Ni bör vara minst 5 personer och helst inte mer än 25-30 personer men det går att vara fler. Kursen tar 60-75 minuter, beroende på frågemängden. Kursen ges alltså inte på några fasta tider utan kursledarna anpassar sig i möjligaste mån till era behov och tider.


Öppet kurstilfälle utan föranmälning hålls
Måndag Maj 16, kl 15:00
Anslut med denna länk till öppna kursen

Workshop Zoom och säkerhet
 Pro- och reaktiv säkerhet i Zoom. Läs mer om säkerhet här.  
 Workshop kan beställas till grupper om 5-30 personer.
 Beställningen skickas till itsupport@uu.se

Zoom för möten och undervisning / Zoom for meetings and lectures
En inspelad version finns här. 
Meddela itsupport@uu.se om du vill ha genomgång eller kurs för din arbetsgrupp, avdelning eller institution. 
If you want this Zoom education in English, please send a request to servicedesk.

Zoom verkstad -  nu endast via Zoom.
Onsdagar kl. 14.00-16.00.      
Zoom-länk till verkstaden

Meddela gärna oss att du tänker komma och vad du vill ha hjälp med till adressen
info-elarande@uadm.uu.se  för att vi ska kunna planera.

 

Zoom är kostnadsfritt att använda för alla anställda, dock ej de med IT-avgift "Övrigt verksam Mini", och studenter vid Uppsala universitet. Med Zoom har man möjlighet att bjuda in studenter, kollegor och externa kontakter till möten med video och ljud från sin dator. Zoom är en e‑mötestjänst levererad av Sunet/Nordunet.

 

Till ett Zoom-möte kan inbjudna ansluta med Zoom-klient, webbläsare och traditionella videokonferenssystem med H323 och SIP.
Inbjudna deltagare behöver inte ha ett eget Zoom-konto, men för de som inte tillhör UU och vill använda Zoom-klienten finns den att ladda ner gratis från Zooms egna sidor.

Möten i Zoom kan ha upp till 300 deltagare.
Webbinarium med upp till 500 deltagare kan beställas från IT Servicedesk via e-post.

 

Lärare och studenter hittar mer specifik information om Zoom här i medarbetarportalen under "Undervisa / e-lärande".

  • Zoom via Studium/Canvas
  • Hur kan du använda Zoom?
  • Ladda hem instruktioner för Zoom till studenter (PDF).

Studenter och lärare kan också hitta guider och filmer om Zoom i Studium lärarresurs och studentresurs.
 

Workshop för Zoom, varje onsdag
Varje onsdag kl. 14.00-16.00 kan du bolla idéer med pedagogiska utvecklare och tekniker och få handledning i universitetets system på öppen verkstad i den laborativa lärosalen. 
Har du inte möjlighet att komma till verkstaden (kanske har du ont om tid, kanske jobbar du på Campus Gotland)? Då kan du gå in i detta mötesrum i Zoom så får du hjälp online istället.
Mejla gärna till support-elarande@uadm.uu.se i förväg om du har ett specifikt problem. 
 

Zoom har en mycket bra supportsida med instruktioner, tyvärr bara på engelska.
https://support.zoom.us/hc/en-us

 

Dataskyddsförordningen / GDPR                                                         KRT: 222

Inget mötesinnehåll sparas i hos leverantören. Inspelning av möte, text i chatt och noteringar sparas lokalt på den dator som sparar. Mötesvärd avgör vilka som får spela in ett möte.

Zoom Chat är krypterad under överföring och när det lagras på servern. Chat är krypterad End-To-End och det betyder att ingen utom avsändare och specificerad mottagare/deltagare kan läsa innehållet.

Inga känsliga personuppgifter finns hos eller skickas till leverantören.
Personnamn, kontonamn och e-postadress sparas hos Nordunet för att kunna tillhandahålla tjänsten till oss och våra användare.

Zoom-företaget kan endast se användaruppgifter i samband med begärd support i enskilda ärenden.

 

Zoom tillhandahålls av Nordunet med serverhall i Stockholm och Köpenhamn.
 

 

 

____________________________

Har du frågor? Kontakta IT-support.

 

zom zom zom zom zom zom zom zom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zoom zooom zooom zooom zooom zooom zooom zooom zooom soom soom soom soom soom   

 

Publicerad: 22 april 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.