Anslut till universitetets resurser med VPN-tjänsten
VPN-tjänsten vid Uppsala universitet
För medarbetare vid universitetet som behöver arbeta på distans eller ha tillgång till universitetets resurser under tjänsteresa finns möjlighet att ansluta till universitetets nätverk via VPN (virtuellt privat nätverk). Studenter har inte möjlighet att använda tjänsten. För att använda tjänsten behöver du din användaridentitet vid Uppsala universitet och ditt lösenord A.
VÄNLIGEN NOTERA: De flesta av universitetets digitala tjänster och webbsystem – så som Zoom, Medarbetarportalen, myfiles.uu.se – är fullt tillgängliga att använda hemifrån utan en VPN-anslutning, så länge man loggar in via gemensam webbinlogging. Vissa system kräver dock VPN för åtkomst utanför universitetets lokaler. De vanligaste systemen listas nedan. Är du osäker om du kommer åt en digital tjänst hemifrån, prova gärna utan VPN-anslutning först (för att undvika överbelastning av VPN-systemet).
System som kräver VPN vid hemarbete:
- Uskriftsystemet eduPrint
- Ekonomisystemet Raindance
- Infoglue (från och med 11 maj 2022)
- Systemet för att publicera på digitala skärmar (Diskus)
- Administration av och åtkomst till vissa moln- och lagringsystem (t.ex. Argos, Polacksbackens molntjänst m.fl.)
- Löne- och personaladministrationssystemet Primula klient
- GLIS
Har du frågor eller saknar möjlighet att ansluta med VPN-tjänst, kontakta IT-support.
Ansökan om VPN-tjänst
För att få tillgång till VPN-tjänsten ska du meddela IT Servicedesk. Ansökan är individuell och sker via e-post. I brevet ska du ange att du vill få VPN-tjänsten samt din användaridentitet. Om du ska använda universitetets administrativa system via VPN-tjänsten måste din prefekt eller motsvarande skicka anmälan för dig till IT-support.
Grundkrav för användning av VPN-tjänsten
- Datorn måste vara utrustad med brandvägg och virusskydd samt helst även med skydd mot spionprogram.
- Datorn måste kontinuerligt uppdateras med säkerhetsuppdateringar, helst automatiskt.
- Datorn måste även i övrigt vara uppsatt på ett säkert sätt med bl.a. bra lösenord.
- Tjänsten VPN får inte användas av andra personer än kontoinnehavaren.
Utökade krav vid användning av administrativa system via VPN-tjänsten
- Datorn måste vara en tjänstedator och ska vara installerad av institutionens/motsvarande ordinarie IT-personal.
- Datorn får inte användas av andra personer än kontoinnehavaren.
Installera och använda VPN-tjänsten
Kan du installera programmet själv?
Innan du installerar programmet Cisco AnyConnect VPN Client på din tjänstedator måste du kontrollera om du har rättigheter i din inloggning för att installera program. Fråga din IT-ansvarige om du är osäker. Har du inte behörighet måste din IT-ansvarige installera programmet.
Automatisk installation från servern
Om din dator är ansluten till en server på institutionen styrs programinstallationen via servern. I så fall läggs programvaran på från servern och finns installerad på din dator vid nästa inloggning.
Om din dator inte är ansluten till någon server
Om din dator inte är ansluten till någon server på institutionen/motsvarande kan du själv installera programmet. Den IT-ansvarige kan hjälpa dig om du behöver.
Det finns undantag från dessa huvudregler. Kontrollera alltid med IT-ansvarig om du är osäker på vad som gäller.
Hämta VPN-klienten
Gå till webbsidan https://vpn.uu.se.
Skriv i fältet USERNAME: din användaridentitet vid Uppsala universitet.
Skriv i fältet PASSWORD: ditt lösenord A.
Klicka på Login.
Installation
Låt sidan försöka hitta ditt OS.
Ladda ner den rekommenderade installationsfilen.
Installera programvaran.
Konfiguration och uppkoppling
Serveradress: vpn.uu.se
Användaridentitet: Din användaridentitet vid Uppsala universitet
Lösenord: Lösenord benämnt som lösenord A
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.