Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Användarguider/
  • Lagra och dela filer/
  • Fillagring med Sunet Box/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Användarguider
      • Backup och säkerhetskopiering
      • Datorer och klienthantering
      • Digital signering
      • Felsökning och felbeskrivning
      • E-post och kalender
      • Inloggning och konton
      • Lagra och dela filer
        • Lagring av forskningsdata
        • Din hemkatalog
        • Gruppkataloger
        • Vesta - säker lagring
        • Fillagring med Sunet Box
          • Särskilda användningsregler
      • Nätverk och VPN
      • Personliga certifikat
      • Program och licenser
      • Samarbetsverktyg
      • Utskrift och kopiering
      • Zoom och andra e-mötesverktyg
    • IT-support
    • IT-tjänster
    • Telefonitjänster
    • IT-rutiner och regelverk

Fillagring med Sunet Box

Sunet Box – Lagra och dela filer i molnet

KRT
222
 

Sunet Box är fillagring i molnet med möjligheter att dela filer med andra inom universitets- och högskolesektorn i Sverige samt med andra användare på internet.

Överföring av personuppgifter

För att du ska kunna använda Sunet Box krävs det att universitetet i samband med din inloggning i tjänsten överför namn, e-postadress samt att du är en del av Uppsala universitet till företaget Box Ltd. Uppgifterna används för att Uppsala universitet ska kunna administrera ditt konto på Sunet Box men även för att andra användare på Box ska kunna dela filer med dig. Användningen av Sunet Box är frivillig och du är tvungen att första gången du loggar in i Sunet Box Iämna ditt frivilliga samtycke till denna överföring. Om du inte vill lämna ditt samtycke loggar du inte in och skapar din användare i Sunet Box.

GDPR
För att säkerställa att vår information omgärdas med rätt skydd måste vi klassificera vår information och säkerställa rätt nivå av skydd i de miljöer där informationen finns lagrad. Informationen klassificeras utifrån de grundläggande aspekterna Konfidentialitet, Riktighet och Tillgänglighet (KRT). Skyddskraven på systemet utgår från informationsklassificeringen och identifieras genom att genomföra en kravanalys.

Arbetsmetoden för genomföra informationsklassificering och kravanalys återfinns i Rutiner för riskhantering, UFV 2018/211. https://mp.uu.se/web/info/stod/sakerhet/informationssakerhet.

 

Sunet Box ingår som en del i universitetets e-förvaltningsorganisation och har där kravanalyserats och konstaterats uppfylla nivån 222 (KRT-222).

I och med detta anses tjänsten uppnå tillräckligt säkerhet för lagring av personuppgifter som inte betraktas som känsliga.

Särskilda användningsregler

För att använda Sunet Box måste du följa de särskilda användningsregler som finns för Sunet Box. Dessa regler i korthet:

  • Sunet Box ska inte användas för att lagra och bearbeta känsliga personuppgifter eller känsliga handlingar.
  • Verksamhetskritisk information får endast lagras som kopia i Sunet Box.
  • Delar du filer med personer utanför Uppsala universitet blir dessa allmänna handlingar både här och hos dem du delar med, om de är myndighet i Sverige. Detta gäller förstås oavsett hur du delar handlingarna, t ex genom papperspost, mail, Sunet Box, Slack, Teams, Rocket-chat, Duo, SharePoint, Gdrive, Onedrive m fl

Logga in i Sunet Box

För att använda Sunet Box går du till adressen https://uppsala.app.box.com och loggar in med hjälp av Uppsala universitets Gemensam webbinloggning.

  1. Börja med att klicka på knappen Fortsätt.

     
  2. I den vita rutan börjar du skriva Uppsala University. Efter ett tag dyker hela namnet upp automatiskt. Klicka på namnet.

  3. Nu visas universitets logga tillsammans två knappar: en orange för att spara och komma ihåg samt en blå för att använda enbart denna gång.

  4. Om du valde att komma ihåg valet ska du nu trycka på grön knapp för att slippa göra detta val igen.


     
  5. När du loggar in i Sunet Box för första gången måste du lämna ditt samtycke till att universitetet överför ditt namn, din e-postadress vid universitetet och att du är en del av universitetet till företaget Box Ltd. Du måste även läsa igenom och godkänna universitetets särskilda användningsregler.
     

Behöver du hjälp med Sunet Box?

Om du behöver hjälp med inloggningen: ta kontakt med Uppsala universitets IT-support.
Support i övrigt hänvisar vi till självhjälp på adressen http://support.box.com. Det är den bästa platsen för att få hjälp.

____________________________

Har du frågor? Kontakta IT-support.

 

Publicerad: 01 november 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.