Gästidentitet
En gästidentitet är ett konto med kort giltighetstid som gör det möjligt för gäster att logga in på universitetets nätverk. OBSERVERA: Gäster bör i första hand ansluta sina medhavda datorer till Internet via det trådlösa nätet UU-Guest, som finns i de flesta lokaler på Uppsala universitet.
Skapa gästidentiteter
Som verksam vid Uppsala universitetet kan du vid behov ge dina besökare möjlighet att använda universitetets trådlösa nät med hjälp av en personlig gästidentitet. En gästidentitet kan vara aktiv 1-7 dagar och du kan ha upp till fem samtidiga gästidentiteter. Gästidentiteter hanteras av de anställda via uu.se/konto.
Behöver du utökad gästidentitet för fler än fem konton och/eller mer än sju dagar, dock maximalt 30 dagar, kontaktar du IT-support enligt instruktion nedan.
Om du önskar ett konto längre än 30 dagar ska du kontakta din prefekt, som sedan kontaktar katalogansvarig på institutionen/avdelningen. I våra system är man inte gäst om man är här längre än 31 dagar. Då ska man få ett konto som verksam vid institutionen.
Skapa gästidentitet via IT-support
Uppsala universitetets centrala IT-support kan skapa konton med användaridentiteter och lösenord till gäster. Begäran av utökad gästidentitet skall komma från prefekt, katalogansvarig eller IT-ansvarig via e-post. IT-support vill se att begäran kommer från en godkänd e-postadress som tillhör någon av de ovanstående.
Begäran ska sändas till IT-support i god tid, så skapandet av konton av gästidentiteter hinner utföras.
E-postmeddelandet ska innehålla följande:
- En bilaga med en lista på deltagarna som skall vara komma- eller semikolonseparerad och innehålla förnamn och efternamn samt organisationen som gästen kommer från.
Exempel:
Förnamn1 efternamn1, Organisation1
Förnamn2 efternamn2, Organisation2
Förnamn3 efternamn3, Organisation3
o.s.v.
Det går även bra med en Excelfil där uppgifterna är uppdelade i separata kolumner.
Det får inte förekomma extra komma eller semikolon i namn eller organisation.
- Startdatum när kontot ska kunna användas.
- Slutdatum när kontot ska upphöra.
- En kort beskrivning av vad det gäller, t.ex. namn på workshop eller mässa.
- Användaridentiteten för den anställde här på Uppsala universitet som är värd för aktuell workshop eller mässa.
Om det inte är prefekt, katalogansvarig eller IT-ansvarig som ska ha breven med gästidentiteterna, ska det klart framgå till vilken e-postadress det skall sändas. OBS! Det ska vara en e-postadress på Uppsala universitet.
Övrig information
Varje anställd vid universitetet kan skapa upp till fem gästkonton med upp till sju dagars giltighetstid. Detta görs via behörighetssystemet.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.