Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Internationalisering/
  • Personalfortbildning inom EU/Europa/
  • Gå till Stöd och service Internationalisering
    • In/utresande studenter
    • Utlandsmöjligheter
    • Internationalisering på hemmaplan
    • Internationella samarbetsavtal
    • Inkommande personal

Personalfortbildning inom EU/Europa

Personalfortbildning inom EU/Europa

Vänligen notera att ansökan är öppen under perioderna januari–juni och september–november. Sökande måste skicka in sin ansökan minst en månad i förväg. Ansökningar kan endast godkännas om de kommit in innan starten på resan. Har du frågor? Skicka ett mail till erasmus@uu.se.

Vem kan genomföra personalfortbildning?

Både teknisk-administrativ och undervisande personal vid Uppsala universitet kan få bidrag för personalfortbildning inom EU/Europa. Även doktorander kan åka på personalfortbildning, om aktiviteten är kopplad till doktorandens möjliga framtida yrke eller pågående arbete vid Uppsala universitet.

Var kan du genomföra personalfortbildning?

Som anställd vid Uppsala universitet kan du få bidrag för att utveckla ditt arbete vid ett universitet, på ett företag eller i en organisation i något av de 28 medlemsländerna i EU samt Island, Turkiet, Makedonien, Liechtenstein och Norge. 

Utresande personal till Storbritannien: I och med utträdet ur EU har Storbritannien valt att inte vara med i den kommande programperioden för Erasmus+ 2021-2027. Detta innebär att vi inte längre kan godkänna stipendieansökningar för resor till Storbritannien.

Vad kan du göra?


Jobbskuggning och kurser
Personalfortbildningen kan ta flera former. Det exempelvis vara "jobbskuggning" av en kollega vid ett partneruniversitet, eller att gå en kurs med koppling till dina dagliga arbetsuppgifter. Fortbildningen ska vara på heltid i minst två hela dagar (exklusive resa t/r) och högst 2 månader/60 dagar. Det krävs inget utbytesavtal med det universitet/företag som du gör din fortbildning på men ni ska komma överens om ett "Training Programme" i förväg. Målet är bland annat att man som universitetsanställd ska få möjlighet att utvecklas både yrkesmässigt och personligt och att kontakterna med organisationer och lärosäten i EU/Europa stärks.

Staff Weeks
Inom personalfortbildning är det vanligt med så kallade "Staff Training Weeks" eller "Staff Weeks" då europeiska universitet anordnar ett gemensamt program för flera besökare åt gången. Staff Weeks har ofta särskilda teman. Att åka på Staff Week kan innebära att man inte får lika mycket personligt utbyte men istället får en större chans att nätverka med personer från många olika europeiska universitet. Du kan bland annat hitta Staff Weeks på staffmobility.eu.

Kombination av lärarutbyte och personalfortbildning
Det går också att kombinera lärarutbyte med personalfortbildning om utlandsvistelsen handlar om att stärka undervisningens kvalité, tex genom att pedagogiska/undervisningsmetoder diskuteras. Undervisningskravet sänks då till minst 4h. För information om lärarutbyte.

Tips och viktiga saker att tänka på

  • Observera att det inte är tillåtet att åka på personalfortbildning till EU-institutioner.
  • Lärare och doktorander som arbetar vid UU kan åka både på personalfortbildning och lärarutbyte
  • Det går bra att åka flera stycken till ett och samma lärosäte/organisation under samma period, se till att tydligt motivera detta i din ansökan. Det behöver inte vara personer med samma arbetsuppgifter och inte ens från samma institution, en lärare kan med fördel åka tillsammans med en administratör. Det kan vara mer utvecklande för er, bättre för institutionen/-erna och lättare för värdlärosätet om man åker tillsammans.
  • Anställda kan beviljas medel för att åka på personalfortbildning fler än en gång per läsår, om det är väl motiverat och olika typer av aktiviteter. Det är inte tillåtet att kombinera flera mottagare under en och samma resa, det räknas då som två olika resor.
  • Akademiska konferenser eller besök vid universitet för att diskutera utbytesavtal eller andra typer av samarbete är inte godkända för Erasmus personalfortbildning.

Ansökan - Hur gör man?

  1. Börja med att fundera över vad du vill med din utlandsvistelse – vilka målsättningar och förväntningar har du? Hur stärker detta ditt arbete vid UU? Har du/din institution/enhet/avdelning redan idag samarbete med mottagande organisation/universitet?
  2. Du måste själv hitta en lämplig mottagare/anordnare genom t.ex. nätverk du eller institutionen är medlem i eller de partneruniversitet som din institution har goda kontakter med.  
  3. Förankra utlandsvistelsen med din prefekt/chef/motsvarande. Du ska åka som representant från Uppsala universitet, med lön från Uppsala universitet. Berörd institution/enhet/avdelning ska vara beredd att medfinansiera de kostnader som uppkommer i samband med aktiviteten om stipendiemedlen inte täcker alla kostnader.
  4. Ta kontakt med den mottagande organisationen/universitetet och planera din vistelse. Kom överens om en lämplig tidpunkt för fortbildningen.
  5. Ansök om medel. Vänligen notera att ansökan är öppen under perioderna januari–juni och september–november. Sökande måste skicka in sin ansökan minst en månad i förväg. Ansökningar kan endast godkännas om de kommit in innan starten på resan. Mejla erasmus@uu.se när du skickat in din ansökan.

    Ansökan består av två delar:

    1. Ett ansökningsformulär/Mobility Agreement som fylls i elektroniskt. Ladda ner formuläret, fyll i det och få det signerat av alla tre parter (den sökande, enhetens chef och mottagande värd). 
    2. Mobility Agreement ska du ladda upp i en ansökan som fylls i elektroniskt via MoveON 

Ansökningar behandlas av Avdelningen för internationalisering tillsvidare löpande. Ansökningar beviljas tills alla lärosätets tilldelade medel är förbrukade, så ju tidigare på läsåret som du söker desto större är chansen att bli beviljad medel. Hittills har alla som ansökt och uppfyllt kraven beviljats bidrag men ju längre i förväg du kan planera desto bättre. I beviljandet anges hur mycket medel din institution tilldelas för ditt utbyte. Detta beslut är baserat på antal dagar (heltid) som aktiviteten ska pågå enligt det som är angivet i ansökan och eventuella resdagar. Om antalet dagar ändras kommer även stipendiebeloppet att ändras.

Under utlandsvistelsen:

  1. Om det sker någon förändring som påverkar vistelsens längd meddela avdelningen för internationalisering omedelbart– detta påverkar det stipendium du har rätt till. Mejla: erasmus@uu.se
  2. Du genomför uppdraget vid mottagande lärosäte. Se till att få bekräftelseblanketten "Confirmation Form” underskriven av mottagande universitet.

Efter utlandsvistelsen:

  1. Gör din reseräkning i Primula inom en månad efter hemkomst till din institution (enligt fastställda rutiner) så att du får ersättning för dina kostnader.
  2. Fyll i ”Erasmus Participant Report” länken till denna skickas till dig per mail kort efter du slutfört aktiviteten.
  3. Skriv en kort reseberättelse om din utlandsvistelse (frivilligt) och skicka "Confirmation Form" per epost. Reseberättelsen kommer att publiceras internt för anställda vid UU. Var beredd på att avdelningen för internationalisering kan komma att kontakta dig för att vid olika typer av informationstillfällen dela med dig av dina erfarenheter inom ramen för Erasmusprogrammet. Erasmus+ mobilitet är ett viktigt led i UUs internationalisering.

Ersättningsnivåer

Ersättningen kommer i två olika delar, tillsammans bildar de ett schablonbelopp som förs över till institutionen efter genomförd personalfortbildning. Beloppet är fast, alltså oberoende av faktiska kostnader. Berörd institution ska vara beredd att medfinansiera de indirekta kostnader som uppkommer i samband med aktiviteten.

Växelkursen som används är satt av kommissionen och anges i beslutet/beviljandet av stipendieansökan.

Resekostnader tur och retur baseras på avståndet mellan avreseort och orten där personalfortbildningen äger rum (fågelvägen). För att räkna ut avståndet används EU-kommissionens verktyg: Distance calculator

Avstånd

Bidrag

Bidrag

Resa från avreseort till platsen där fortbildningen äger rum (enkel resa)

Bidrag per resenär för resa t/r (vanlig resa)

Bidrag per resenär för resa t/r (miljövänligt resande)

Resor mellan 10 och 99 km

23 EUR

N/A

Resor mellan 100 och 499 km

180 EUR

210 EUR

Resor mellan 500 och 1999 km

275 EUR

320 EUR

Resor mellan 2000 och 2999 km

360 EUR

410 EUR

Resor mellan 3000 och 3999 km

530 EUR

610 EUR

Resor mellan 4000 och 7999 km

820 EUR

N/A

Resor som är 8000 km eller längre

1500 EUR

N/A

Avståndet mäts enkel väg men summorna ovan gäller för en tur-och returresa. Som miljövänligt resande räknas bl.a. tåg och carpooling, men ej båt.

Schablonbelopp för att bidra till kostnader för hotell, traktamente och övrigt. Beloppet baseras på antal dagar (heltid) som utbytet pågår.

Mottagarland

Ersättning per dag de första 14 dagarna

Ersättning per dag fr.o.m. dag 15 t.o.m. dag 60

 

Grupp 1 – Danmark, Finland, Irland, Island, Lichtenstein, Luxemburg, Norge

180 EUR

126 EUR

Grupp 2 – Belgien, Cypern, Frankrike, Grekland, Italien, Malta, Nederländerna, Portugal, Spanien, Tyskland, Österrike

160 EUR

112 EUR

Grupp 3 – Bulgarien, Estland, Kroatien, Lettland, Litauen, Makedonien, Polen, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Turkiet, Ungern

140 EUR

98 EUR

Försäkring

Eftersom fortbildningen sker inom ramen för din tjänst är du under resan försäkrad av Kammarkollegiets tjänstereseförsäkring. Även andra försäkringar (som universitetet har)kan gälla.

Information om Covid-19:s påverkan på personal mobilitet

Inget Erasmusstipendium för personalfortbildning/lärarutbyte kommer att beviljas om det finns ett rektorsbeslut som innefattar personalmobilitet som är gällande alternativt en allmän avrådan från svenska utrikesdepartementet, UD för icke nödvändiga resor med anledning av Covid-19 vid planerat startdatum. Om det finns en specifik avrådan för ett visst land/vissa länder med anledning av Covid-19 förbehålls rätten att inte bevilja Erasmusstipendium till dessa länder. Alla beviljanden är därmed villkorade. Avrådan för  EU/EES/Schengen lyfts. För mer information om UD:s avrådan.

Med anledning av Covid-19 uppmanas personal som ska söka Erasmusstipendium:
- Att följa utvecklingen, både via UU:s web och UD:s rekommendationer
- Att vara flexibla i sin planering av utlandsvistelse, särskilt med hänseende vad gäller startdatum.
- Att hålla koll på värdlandet inresebestämmelser via landets egna officiella kanaler och https://reopen.europa.eu/en
- Meddela avdelningen för internationalisering, erasmus@uu.se om eventuella förändringar
- Söka medel senast en månad innan planerad aktivitet ska äga rum, mejla erasmus@uu.se när du skickat in din ansökan.

Sökord: personalutbyte, personalmobilitet, kompetensutveckling utomlands, fortbildning utomlands, internationalisering, internationellt utbyte, utlandsmöjligheter personal

Innehållsansvarig: erasmus@uu.se 07 mars 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.