Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Internationalisering/
  • Lärarutbyte utanför EU/
  • Gå till Stöd och service Internationalisering
    • In/utresande studenter
    • Utlandsmöjligheter
    • Internationalisering på hemmaplan
    • Internationella samarbetsavtal
    • Inkommande personal

Lärarutbyte utanför EU

Personal-/lärarutbyte utanför EU

Erasmus+ är Europeiska unionens program för student- och personalutbyte. Med Erasmus+ International Credit Mobility (ICM) kan studenter, lärare och personal vid Uppsala universitet (UU) åka på utbyte till en rad universitet utanför EU.

Avdelningen för internationalisering ansöker varje år om nya stipendier, så listan på partneruniversitet kan komma att ändras. Informationen uppdateras i augusti, december och mars.

Länk till ansökan i MoveON (se nedan för instruktioner)
Ansökningsformulär

Just nu finns det platser för personal-/lärarutbyte i:

 

Albanien:

European University of Tirana

2 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2025)

2 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)

Israel:
Hebrew University of Jerusalem 3 platser: 7+2 dagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)

Kazakstan:

KIMEP University 6 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)

Libanon:

American University of Beirut

1 plats: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2025)

3 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)
Marocko:
Al Akhawayn University in Ifrane 3 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)

Moldavien:

Moldova State University 2 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2025)

Tunisien:

Tunis El Manar University

3 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2025)

3 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)

Ukraina (pending):

Taras Shevchenko National University of Kyiv (TSNUK) 7 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2025)
Ivan Franko National University of Lviv (IFNUL) 4 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2025)
Zimbawe:
National University of Science and Technology 5 platser: 7 dagar + 2 resdagar (utbytet måste ske före den 30 juni, 2026)

Stipendienivåer

Stipendiebeloppet är 180 EUR/dag (efter 14 dagar är beloppet 126 EUR/dag). Det ska ses som ett bidrag för boende och traktamente. Stipendiet förs över till din institution efter genomfört utbyte.

Utöver detta utgår ett resebidrag enligt nedan:

 

  • Albanien: 360 EUR
  • Israel: 530 EUR
  • Kazakstan: 820 EUR
  • Libanon: 530 EUR
  • Marocko: 530 EUR
  • Moldavien: 275 EUR
  • Tunisien: 360 EUR
  • Ukraina: 275 EUR
  • Zimbabwe: 1500 EUR

Försäkring

Eftersom lärarutbytet sker inom ramen för din tjänst är du under resan försäkrad av Kammarkollegiets tjänstereseförsäkring. Vid frågor mejla gärna erasmus@uu.se

Om ansökan

Målet är att man som personal/lärare ska få möjlighet att utvecklas både yrkesmässigt och personligt, att kontakter med partneruniversitet stärks och att sprida kunskap som mottagande lärosäte saknar. Du kan ansöka för att undervisa eller för annan fortbildning. 

Skillnaden mellan ett lärar- och personalutbyte är:

  • Ett lärarutbyte innebär att du undervisar vid ett annat lärosäte minst 8h per vecka. Som undervisning räknas all typ av undervisning av studenter där läraren är fysiskt närvarande på värdlärosätet, t ex seminarier, föreläsningar och handledning.
  • Ett personalutbyte kan vara s k ”jobbskuggning” av kollegor med liknande arbetsuppgifter utanför EU/Europa. Även doktorander kan åka på personalfortbildning, om aktiviteten är kopplad till doktorandens möjliga framtida yrke eller pågående arbete vid Uppsala universitet.
  • Lärare kan åka på personalutbyte om deras huvudaktivitet inte är att undervisa.

Det är möjligt att kombinera personalmobilitet och lärarmobilitet för att förbättra utbildningens kvalitet (till exempel genom att diskutera / lära sig mer om olika undervisningsmetoder). Undervisningskravet är minst 4 undervisningstimmar per vecka.

Ansökan - Hur gör man?

  1. Börja med att fundera över vad du vill med din utlandsvistelse – vilka målsättningar och förväntningar har du? Hur stärker detta ditt arbete vid UU? Har du/din institution/enhet/avdelning idag samarbeten med något av partneruniversiteten?
  2. Titta på universitetens webbsidor för att se var och hur ditt utbyte kan passa in.
  3. Förankra utlandsvistelsen med din närmsta chef/prefekt/motsvarande. Berörd institution ska vara beredd att medfinansiera de kostnader som uppkommer i samband med aktiviteten om stipendiemedlen inte täcker alla kostnader. Observera att även om du söker nu, behöver du inte åka ut förrän längre fram (senast 30 juni 2025 eller 30 juni 2026, beroende på vilket datum projektet blev beviljat av UHR).
  4. Ta kontakt med det utländska lärosätet för att diskutera upplägget på ditt eventuella utbyte och få ett inbjudningsbrev som du kan bifoga din ansökan.
  5. Ansök om medel. Skicka in ansökan under någon av de ansökningsomgångar som finns: 15 september–15 oktober och 1 januari–31 januari. Tänk på att vara ute i god tid och skicka in i lämplig ansökningsomgång. Ansökningar kan endast godkännas om de kommit in innan starten på resan. Länk till ansökan i MoveON
    Ansökningsformulär - Fylls i, signeras (av dig och din chef/prefekt) och scannas alternativt signeras elektroniskt och bifogas ansökan.
  6. Ansökan kommer att granskas av avdelningen för internationalisering tillsammans med det mottagande universitetet. Prioritet kommer att ges till redan upparbetade samarbeten och/eller till de som har inbjudningsbrev från sitt värduniversitet.
  7. Om du tilldelas stipendiet kommer du att behöva uppdatera ditt Staff Mobility Agreement/ansökningsblanketten (tillsammans med mottagande lärosäte) samt underteckna ett Grant Agreement.

Under utlandsvistelsen

  1. Om det sker någon förändring som påverkar vistelsens längd meddela avdelningen för internationalisering omedelbart – detta påverkar det stipendium du har rätt till.
  2. Se till att få bekräftelseblanketten "Confirmation Form” underskriven medan du är på plats vid det värduniversitetet.

Efter utlandsvistelsen:

  1. Gör din reseräkning i Primula inom en månad efter hemkomst till din institution (enligt fastställda rutiner) så att du får ersättning för dina kostnader.
  2. Fyll i ”Erasmus Participant Report”. Länken till denna skickas till dig per mail kort efter din hemkomst.
  3. Skriv en kort reseberättelse om din utlandsvistelse (frivilligt) och skicka in "Confirmation Form". Reseberättelsen kommer att publiceras internt för anställda vid UU.
  4. Ange vad ekonomiadministratören på din institution heter så tar vi kontakt med honom/henne och ordnar med omföringen av medel till institutionen.
  5. Var beredd på att avdelningen för internationalisering kan komma att kontakta dig för att vid olika typer av informationstillfällen dela med dig av dina erfarenheter inom ramen för Erasmusprogrammet. Erasmus+ är ett viktigt led i UU:s internationalisering.

Inkommande personal utanför EU

Är du intresserad av att bjuda in en kollega från ett utländskt lärosäte? Kontakta avdelningen för internationalisering om du vill ha mer information om vad som förväntas av dig som värd - erasmus@uu.se

Covid-19

Inget Erasmusstipendium för personalfortbildning/lärarutbyte kommer att beviljas om det finns ett rektorsbeslut som innefattar personalmobilitet som är gällande alternativt en allmän avrådan från svenska utrikesdepartementet, UD för icke nödvändiga resor med anledning av Covid-19 vid planerat startdatum. Om det finns en specifik avrådan för ett visst land/vissa länder med anledning av Covid-19 förbehålls rätten att inte bevilja Erasmusstipendium till dessa länder. Alla beviljanden är därmed villkorade.

Med anledning av Covid-19 uppmanas personal som ska söka Erasmusstipendium:

  • Att följa utvecklingen, både via UU:s web och UD:s rekommendationer
  • Att vara flexibla i sin planering av utlandsvistelse, särskilt med hänseende vad gäller startdatum.
  • Att hålla koll på värdlandets inresebestämmelser via landets egna officiella kanaler och Re-open EU
  • Meddela Avdelningen för internationalisering om eventuella förändringar på erasmus@uu.se


Sökord: personalutbyte utanför EU, utomeuropeiskt personalutbyte, Erasmus+, ICM Erasmus+ KA107, personal mobilitet, lärarutbyte, International Credit Mobility

Innehållsansvarig: erasmus@uu.se 11 augusti 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.