Direktupphandling
Innan du kommer in med ärende om direktupphandling ska du kontrollera om det finns ett giltigt ramavtal. Finns sådant ska detta användas.
Det ekonomiska ansvaret ligger hos uppdragsgivaren. Vi förutsätter att direktupphandling är förankrad, både ekonomiskt och behovsmässigt, hos prefekt/motsvarande.
Nya regler vid direktupphandling
From den 1 februari 2022 gäller nya regler vid direktupphandling. Tidigare skulle alla köp av samma slag av produkter och tjänster under räkenskapsåret summeras. När universitetet som helhet överskred beloppsgränsen var det inte längre tillåtet att direktupphandla. Detta gäller inte längre.
Nu räknas varje enskilt köp under 700 000 kr som en egen direktupphandling. Det innebär att om en kollega gjort en motsvarande direktupphandling under året och summan av era direktupphandlingar överstiger 700 000 kr får du numera genomföra din direktupphandling.
Elektroniskt arbetsflöde direktupphandling (ELAD)
Vid direktupphandlingar över 50 000 kr behöver du fylla i formuläret.
Syftet med ELAD är att vi ska kunna stötta er i att göra bedömning om det finns ett avtal ni ska använda eller om ni kan göra en direktupphandling.
När du fyllt i formuläret skickar vi ett besked till dig med information om du får göra en direktupphandling eller inte. Direktupphandlingar över 50 000 kr exklusive moms ska diarieföras. Med beskedet får du därför automatiskt ett diarienummer (i W3D3, universitetets diariesystem) som du ska använda i mallarna och när du dokumenterar din direktupphandling.
Fyll därför i direktupphandlingsformuläret (ELAD) innan du gör din direktupphandling.
Vi svarar inom 1-3 arbetsdagar.
Vid frågor kontakta enheten för upphandling och inköp: upphandling@uu.se
Länkar
Så här gör du en direktupphandling