Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Handböcker/
  • Lönekostnadsspecifikation/
  • Gå till Stöd och service Handböcker
    • Chefs- och prefektinformation
    • Information från HR-avdelningen
    • Internfakturering/omkontering
    • Laboratoriesäkerhet

Lönekostnadsspecifikation

Lönekostnadsspecifikation Primula klient - Handbok

Underlag till lönekostnadsspecifikationen framställs vid lönekörningen. Resultatet sparas månad för månad och listan kan tas ut för valfri/valfria månad/månader. Det finns även möjlighet att ta ut en preliminär lönekostnadsspecifikation för innevarande månad, observera att uppgifterna i den preliminära rapporten kan förändras varje dag ända fram till lönekörningsdagen. Den preliminära bearbetningen tar inte heller med de arbetsgivaravgifter som endast skapas av pensionsprogrammet pa16 som körs vid lönekörningen.

Detaljerad beskrivning
 

1. Öppna Primula klient
Öppna Primula Klient. Datoransvarig på din institution/motsv ansvarar för installation.

2. Logga in
Logga in med ditt användar-id och lösenord som du fått vid ansökan om behörighet i Primula klient. Behörighetsanmälan Primula

3. Välj menyalternativet ”Lönehantering” och därefter ”Ekonomisk redovisning”

4. Välj ”Lönekostnadsspec” i rullistan under ”Lista”

5. Gör urval för rapporten på höger sida. Lämna vänster sida tom gällande urval på orgenhet för att vara säker på att du får med samtliga kostnader på anställda och timavlönade som belastar aktuell orgenhet i rapporten.
Gör istället urval på höger sida i kontofältet för orgenhet. Om du önskar ta ut en lönekostnadsspecifikation på en person eller en befattning kan urval gällande detta göras på vänster sida, men om du vill få med samtliga kostnader på en orgenhet ska inget urval göras på vänster sida, endast i kontofältet för orgenhet på höger sida.

Ange vilken/vilka månad/månader du vill hämta information för i fälten ”From” och ”Tom” efter ”Månad”.
Tänk på att inte ta ut för stora perioder (högst ett år i taget) eller kontointervall för att förhindra att uttaget sänker databasen. Datum anges som utbetalningsmånad (ÅÅMM-ÅÅMM). Vill man enbart ha en månad läggs samma värde in i ”From” - och ”Tom” – fälten.

Om du anger innevarande månad som inte är lönekörd ännu får du ut en preliminär lönekostnadsspecifikation, observera att resultatet inte är definitivt förrän efter lönekörning aktuell månad.

Utöver urval på månad kan du också göra kontourval. Gör aktuella urval i kontofälten under ”From” - och ”Tom”. 
Du kan göra urval på konto, projekt, orgenhet, verksamhet, aktivitet, motpart och finansiär. Ange värden i både from- och tomfälten för att få ett intervall, du kan ange samma värden i båda fälten. Primula fyller automatiskt ut med tecken efter ifyllnad av värde enligt fältlängden som är angiven för kodsträngen i Primula.

Obs! Om du ska ta ut en lönekostnadsspecifikation för 2017 eller tidigare ska du följa rutinen ”Handbok för uttag av lönekostnadsspecifikation för 2017”.

Exempel på urval i en lönekostnadsspecifikation

Höger sida

Vänster sida


 

”Uppdelning av lönebikostnader”
Man kan även välja om listan skall redovisa lönebikostnaden uppdelad på de olika delarna. Om du markerar "Ja" redovisas resultatet på två rader per lönehändelse. Vid utskrift till Excel skrivs varje lönehändelse på en rad, uppdelningen av lönebikostnader samt kontering läggs efter informationen i rad ett.

”Visa ej personbundna lönehändelser”
Om du markerat detta alternativ visas endast anställningsbundna poster. Exempel på personbundna lönehändelser är semester, intresseavdrag osv.

Urval på löneartsnivå
Urval kan också ske på en eller flera lönearter eller ett intervall av lönearter.

Urval löneart/lönearter, exempel

Urval intervall lönearter, exempel

6. Skriv ut rapporten
När du har gjort aktuella urval och ska skriva ut rapporten väljer du knappen ”Bakgrund”. Rapporten hämtas därefter genom att välja ikonen som ser ut som ett utropstecken. Det kan dröja en stund innan rapporten är klar, beroende på hur stor den är.


 

Markera aktuell rapport och välj "Hämta"

Välj i vilket format du vill skriva ut rapporten och välj därefter "Utskrift"

 

Kolumnen ”Antal” i den utskrivna rapporten
Här redovisas arbetstid enligt arbetstidsschema eller inrapporterat antal, t.ex. antal timmar eller dagar, detta beror på vilken typ av löneart som är registrerad.

Namn på lönearter i lönekostnadsspecifikationen

Du kan hämta rapporten "Styr-Löneartskatalog" för att se namn på lönearter i Primula webb under "Tjänster" och "Rapportgenerator".

 

Kontaktuppgifter
Vid frågor kontakta: Löneenheten

Publicerad: 16 mars 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.