Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Handböcker/
  • Laboratoriesäkerhet/
  • Kemikaliehantering/
  • Spill- och kemikaliesanering/
  • Gå till Stöd och service Handböcker
    • Chefs- och prefektinformation
    • Information från HR-avdelningen
    • Internfakturering/omkontering
    • Laboratoriesäkerhet

Spill- och kemikaliesanering

Spill- och kemikaliesanering

Spill av en farlig kemikalie eller smittämne kan ge upphov till såväl hälso- och miljörisker som olycksfallsrisker om det inte snarast samlas upp och omhändertas på ett betryggande sätt.

Saneringsutrustning

Alla verksamheter som hanterar kemikalier ska ha egen utrustning för att kunna ta hand om mindre spill. I utrustningen ska det t.ex. ingå absorptionsmaterial (ex. vermikulit) och skyddskläder. Saneringsutrustningen kan med fördel placeras på en vagn.

Sanering av större och okända spill

Större spill eller spill av kemikalie med okänt ursprung ska inte saneras på egen hand. Stäng dörren till rummet där spillet finns och se till att andra inte går in där, t.ex. genom skyltning.

Kontakta RECOVER (tidigare RELITA) tel. 0771 - 10 35 00.

Numret är tillgängligt dygnet runt. Det ska finnas engelskspråkig personal som kan ta emot samtal. Ge så mycket information som möjligt om de ämnen som ska saneras. Om det är en kemikalie som ska saneras ska CAS-nummer anges samt information om vilket säkerhetsdatablad som gäller. Delge gärna riskbedömningen som gjorts för kemikalien eller arbetsmomentet till kontaktpersonerna. Uppdraget utförs grundat på den information som ges vid beställningstillfället.

Företaget ska vara på plats inom två timmar efter beställning. Företaget kan också ombesörja borttransport av sanerat material.

Sanering av utrustning och inredning

Sanering av utrustning eller inredning kan vara nödvändigt t.ex. vid avyttring av utrustning eller lokaler. Exempel på utrustning eller inredning är dragskåp, laboratorieutrustning, vattenlås, ventilationskanaler och lokalytor som t.ex. skåp, bänkar och väggar. 

Kontakta RECOVER (tidigare RELITA) tel. 0771 - 10 35 00 och kom överens om uppdragets omfattning. RECOVER ska lämna ett intyg om att sanering är utförd om inte annat överenskommits. 

Tillbud eller olycka

De spill som direkt leder till en olycka, ex. hudskador vid kontakt med kemikalien, ska anmälas som arbetsskada.

Alla andra spill av hälso- eller miljöfarliga kemikalier är tillbud, d.v.s händelser som kunnat leda till ohälsa eller olycksfall. De ska rapporteras till funktionsadressen för tillbudsrapportering.

Avtal

Avtalet mellan Uppsala universitet och Relita AB (UH 2019/14) gäller till 2022-03-31. Därefter kan avtalet förlängas med 1 + 1 år. RELITA har bytt namn till RECOVER (2020-12-01)

Avtal RELITA (RECOVER)
Prisbilaga

För detaljer om avtalet, kontakta kemikaliesamordnare Annie Engström.
 

Innehållsansvarig: Annie Engström 06 juli 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.