Bluffakturor
Tidvis utsätts universitetet för olika former av mer eller mindre avancerade bedrägeriförsök. En form av sådana är när oseriösa företag skickar "bluffakturor" eller "bluffbeställning" till enskilda institutioner/avdelningar på universitetet. I allmänhet reagerar mottagaren och skriver inte under försändelsen. Det händer emellertid att anställda undertecknar och återsänder något. Institutionen/avdelningen kan då komma att krävas på pengar för något de inte vill ha och sannolikt inte har nytta av. Det kan även hända att institutionen/avdelningen krävs på pengar utan att någon beställning över huvud taget gjorts.
Något som drabbat universitetet vid upprepade tillfällen och som påkallar särskild vaksamhet är när institutioner/avdelningar får brev i vilket de uppmanas att bekräfta vissa kontaktuppgifter. I den finstilta texten anges emellertid ofta att ett återsändande av en signerad handling innebär att en beställning görs av någon mer eller mindre värdelös tjänst eller produkt. Dessa brev har kommit från såväl utländska som svenska bolag.
Det har även hänt att oseriösa försäljare ringer eller kommer på besök. Dessa ger i allmänhet ett seriöst och övertygande intryck och kan vara mycket duktiga på övertalning. Var vaksam och låt dig inte pressas till att göra en muntlig beställning eller att skriva under någon beställning. Be hellre att få tänka över erbjudandet och återkomma om intresse finns. I efterhand kan det visa sig att erbjudandet inte alls är så fördelaktigt som det gett intryck av att vara.
Det bör i detta sammanhang påminnas om delegationen på universitetet. Endast den som har delegation får ingå avtal för universitetet, t.ex. genom att beställa varor.
För att undvika oönskade fakturor och juridiska tvister rekommenderar Juridiska avdelningen följande;
- Skriv aldrig under något utan att först ha försäkrat dig om vad det är du skriver under. Detta gäller givetvis oavsett om detta något är en "bekräftelse" som kommit per post eller en beställning som du uppmanas underteckna av någon på plats. Tänk på att du kanske inte är behörig, har delegation, att beställa varor och tjänster.
- Om du är osäker på om avsändaren är seriös, prova att göra en sökning över internet på avsändarens namn. Är det ett blufföretag brukar det komma upp.
- Svensk Handel har en varningslista över oseriösa företag. Se efter om avsändaren finns med där.
Om du mottagit en faktura utan föregående beställning rekommenderar Juridiska avdelningen följande;
- Kontrollera om företaget är oseriöst enligt ovan.
- Bestrid fakturan. Dra ett streck över fakturan och skriv "Bestrider; ingen beställning har gjorts" eller "Repudiating; no order has been made" och faxa/e-posta den sedan till avsändaren. Undvik att underteckna bestridandet då din signatur kan missbrukas. Undvik generellt att ha andra kontakter med avsändaren
- Ni kommer sannolikt att motta en påminnelse på fakturan samt hot om inkassoåtgärder från avsändaren. Det är ytterst ovanligt att oseriösa företag tar en "bluffaktura" till inkasso och dessa hot kan normalt bortses ifrån. Inkassoföretag och Kronofogden kan bara "driva in" obestridda fakturor. Det är därför viktigt att kravet bestrids om fakturan ändå lämnats vidare till någon av dessa.
- Tipsa gärna Svensk Handel om avsändaren, särskilt om denna inte förekommer på Svensk Handels varningslista. Tipsa Svensk Handel. Ibland kan det även vara påkallat att anmäla avsändaren till polismyndigheten.
Om du mottagit en faktura efter att ha gjort en beställning konstaterar Juridiska avdelningen följande;
- Om du har skrivit under en beställning är universitetet i princip skyldigt att betala för det beställda. Ett eventuellt bestridande måste därför grunda sig på att företaget betett sig svikligt eller vilseledande i mer än obetydlig utsträckning. Universitetet förväntas emellertid kunna läsa igenom handlingar ordentligt innan de returneras påskrivna. Endast det faktum att handlingen inte såg ut som en beställning, att detta endast framgick av det "finstilta" innebär alltså inte nödvändigtvis att universitetet saknar betalningsansvar.
- Det är inte säkert att företaget "driver vidare" en bestridd fordran även om den grundar sig på en gjord beställning. De oseriösa företagen har sällan uthållighet till annat än att hota med att gå vidare.
Mer information om bluffakturor kan hittas på följande webbsidor
Konsumentverket
Kronofogden
Svensk Handel
Företagarna
Frågor besvaras av universitetsjuristen Johan Asker tel 471 7419.