Genomför förändring
Checklistan ger rekommendationer på viktiga steg vid genomförandet av en organisationsförändring. Vilka steg och i vilken ordning de görs beror helt på vilken förändring det handlar om. Anpassa efter era behov!
Checklista
Ta fram ett detaljerat förslag till ny organisation.
Genomför förändringen enligt plan. Skapa förutsättningar för att förändringen ska kunna genomföras på bästa sätt genom att stärka vägarna för nya arbetssätt och minska möjligheten att jobba på det gamla sättet.
Exempel på sådant som kan vara viktigt att förtydliga i den nya organisationen:
- Roller, ansvar, mandat, delegationer
- Arbetssätt och rutiner
- Beslutsprocesser
Kommunicera löpande med medarbetarna för att skapa delaktighet och informera arbetstagarorganisationerna. Se till att chefer finns tillgängliga och är synliga i verksamheten så att de kan svara på frågor, fånga upp behov och signaler på oro och ohälsa. Ha förståelse för att förändring ofta är påfrestande både känslomässigt och arbetsmässigt.
Verktyg och länkar
- Processkartläggning
- Kommunikationsplan
- Mall för arbetsordning på institutionsnivå, med roller och ansvar
- Uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet
Stöd i arbetet
- HR chefsutveckling ger stöd genom konsultation till chefer och ledningsgrupper. Ger utbildningar i att leda i förändring, förändringspsykologi, organisationskunskap m.m.
- Enheten för lednings- och utvecklingsstöd ger stöd i att arbeta strukturerat i utvecklings- och projektarbete, med processer, workshopledning m.m.
- Områdeskanslierna ger ett brett stöd vid planering inför och genomförande av organisationsförändringar.