Vägledning vid bemanningsplanering
Rollbeskrivningarna i detta vägledningsmaterial kan användas som underlag vid bemanningsplaneringen utifrån den egna institutionens förutsättningar och behov.
Frågor som kan bidra till planeringsarbetet är till exempel:
- Hur är arbetet inom varje sakområde organiserat idag?
- hur många medarbetare behöver tilldelas rollerna för att arbetet ska hinnas med (beaktat t.ex antal ärenden, behov av att känna till specifika förutsättningar, behov av specialisering)?
- Har institutionen resurser och kompetens för att bemanna samtliga roller inom respektive sakområde?
- Hur sårbar är institutionen kopplat till en eller flera roller?
- Hur undviks ett för stort personberoende?
Inom ramen för bemanningsplaneringen kan rollbeskrivningarna också främja samarbete över organisatoriska gränser. Då arbetsuppgifter och kompetensbehov tydliggörs inom sakområden kan dialoger föras om att dela på resurser och kompetens. Det kan öka möjligheten att täcka behoven av roller vid en institution som kanske inte ensam har de resurser som krävs. En annan möjlighet är att samarbeten mellan institutioner kan främja effektiviteten och skapa ett attraktivare arbete kopplat till någon eller några av rollerna.