Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Forska/
  • Forskningsdata/
  • Hur lagra data/
  • Datahanteringsplan/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Forskningsdata

TextPortlet TextPortlet

Datahanteringsplan

Datahanteringsplan (DHP)

Att upprätta en datahanteringsplan (DHP) för ett forskningsprojekt ökar förutsättningarna för korrekt hantering av och kvalitetssäkring av forskningsmaterialet. I en DHP beskrivs hur data under forskningsprocessen samlas in, hanteras, organiseras, lagras och tillgängliggörs, samt hur bevarande och arkivering av data säkerställs efter avslutat projekt. En datahanteringsplan bör upprättas redan i början av forskningsprojektet och kontinuerligt uppdateras under arbetets gång.

Utformningen och innehållet i en datahanteringsplan styrs av förutsättningarna för det enskilda projektet och kan även variera beroende på ämnesområde, typ av data och eventuella krav från forskningsfinansiärer.

Förutom de delar som listas nedan bör en datahanteringsplan innehålla grundläggande administrativa uppgifter som projekttitel, projektledare, bidragsgivare, bidragsgivarens projektnummer/diarienummer samt uppgift om version av DHP med datum.

Följande delar brukar ingå när en DHP ska upprättas för ett projekt:

  • Beskrivning av data - återanvändning av befintlig data och/eller produktion av nya data
  • Dokumentation och datakvalitet
  • Lagring och säkerhetskopiering
  • Rättsliga och etiska aspekter
  • Tillgängliggörande och långtidsbevarande
  • Ansvar och resurser

En datahanteringsplan ska diarieföras, helst tillsammans med den ansökan den är kopplad till. Din institution kan bistå med diarieföring.

Uppsala universitet tillhandahåller verktyget DMPonline där forskare kan skapa, uppdatera och dela datahanteringsplaner. Anställda vid Uppsala universitet skapar första gången ett konto i DMPonline och kopplar kontot till UU. Framöver kan man då logga in med sitt användar-ID vid UU genom att välja ”Sign in with your institutional credentials”. I DMPonline finns mallar för DHP:er som bygger på riktlinjer från olika finansiärer, ex. Horizon 2020. För UU finns även en mall med Vetenskapsrådets riktlinjer för datahanteringsplaner.

En datahanteringsplan kan också upprättas som ett enkelt textdokument, men en web-baserad lösning gör en DHP enklare att dela och uppdatera.

I DMPonline finns exempel på datahanteringsplaner som är publikt tillgängliga.

Projekt med koppling till SciLifeLab kan använda det datakontorets verktyg för datahanteringsplaner.

 

Krav från finansiärer

Allt fler finansiärer, både nationellt och internationellt, vill att forskare som tilldelas medel skriver en datahanteringsplan för sitt forskningsprojekt. I många fall utgår finansiärernas mallar för datahanteringsplaner från de så kallade FAIR-principerna som en bärande princip för projektets datahantering.

Svenska finansiärer
För forskningsprojekt som från och med 2019 beviljas bidrag från Vetenskapsrådet, ansvarar medelsförvaltaren för att en datahanteringsplan kommer att finnas på plats när projektet påbörjas. Det åligger projektansvarig forskare vid Uppsala universitet att upprätta en datahanteringsplan innan projektet påbörjas och att underhålla planen. Planen ska inte skickas in till Vetenskapsrådet, men prefekt vid anslagsförvaltande institution ska intyga att en DHP är upprättad innan projektet godkänns i Prisma. För vissa riktade utlysningar krävs en DHP redan vid ansökningstillfället.

Formas har också krav på datahanteringsplan för projekt som får finansiering. Den behöver inte skickas in, men ska kunna uppvisas på förfrågan.

Riksbankens jubileumsfond (RJ) kräver en DHP vid ansökan för projekt som söker inom stödformen Infrastruktur för forskning under år 2020

Både VR, Formas och RJ rekommenderar att datahanteringsplanen följer en mall från Science Europe - Core Requirements for Data Management Plans. För projekt med anslag från VR gäller en version av den mallen som tagits fram av Vetenskapsrådet och Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF. I DMPonline finns en mall med VR:s riktlinjer. De som föredrar det kan använda denna Word-mall.

Läs mer:

  • Vetenskapsrådet - krav på datahanteringsplan
  • Formas - krav på datahanteringsplan
  • Riksbankens Jubileumsfond - krav på datahanteringsplan
  • Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF): Rekommendation för datahanteringsplan (pdf)
  • Svensk Nationell Datatjänsts (SND): Checklista för datahanteringsplan

 

EU - Horizon 2020, European Research Council (ERC), Marie Skłodowska-Curie Action (MSCA)
Från 2017 omfattas samtliga beviljade H2020-projekt av ”the Open Research Data pilot” (ORD-pilot). Det innebär att H2020-projekt förväntas göra projektets data  tillgängliga i ett öppet datarepositorium. Projektet ska även skicka in en datahanteringsplan, senast 6 månader efter att projektet startats. Öppen tillgång till projektet data gäller primärt för de data som stödjer publicerade resultat, men man uppmuntras även att göra andra data från projektet tillgängliga.

Projekt kan begära ”opt out” från den öppna data-piloten och behöver då inte göra sina data öppet tillgängliga och inte heller skriva en datahanteringsplan. Men H2020 uppmuntrar ändå alla projekt att skriva en datahanteringsplan, även om det är på frivillig basis om man inte deltar i data-piloten.  Bland möjliga anledningar som ett projekt kan åberopa vid opt out nämns: IPR (Intellectual Property Rights), sekretessfrågor på grund av känsliga data, frågor rörande säkerhetsfrågor på nationell nivå, eller om tillgängliggörandet skulle stå i strid med projektets mål. Opt out från datapiloten kan motiveras och begäras under alla stadier av ett forskningsprojekt.

Riktlinjerna för H2020 och Open Research Data Pilot inkluderar projekt som får finansiering av European Research Council (ERC) och Marie Skłodowska-Curie Action (MSCA), men det finns även delar av H2020 som är undantagna från ORD-piloten: samfinansierade projekt (CO-FUND), priser, ERC proof of concept och ERA-NET projekt som inte producerar data.

Läs mer:

  • Mall för Horizon 2020 data management plan (Word)
  • Mall för Horizon 2020 data management plan - annotated version (pdf)
  • European Research Council - mall för datahanteringsplaner
  • H2020 Online manual: Open Access & Data management
  • Open Research Data as the default - Frequently Asked Questions about the extension of the Open Research Data Pilot (pdf)
  • Guidelines on Implementation of Open Access to Scientific Publications and Research Data in projects supported by the European Research Council under Horizon 2020 (pdf)
  • Open Research Data and Data Management Plans. Information for ERC grantees (pdf)

Andra finansiärer
Även om alla finansiärer inte har krav på en datahanteringsplan så är det vanligt med riktlinjer för hur projektets data ska hanteras och om möjligt göras öppet tillgängliga. Exempelvis har Wellcome Trust krav på en så kallad Output management plan som inkluderar projektets data och för US National Science Foundation gäller att ansökningar måste innehålla en kortfattad datahanteringsplan som beskriver hur projektets data kommer att hanteras och tillgängliggöras.

I databasen Sherpa Juliet finns information om olika finansiärers policy för forskningsdata.

Har du frågor om datahanteringsplaner? -  kontakta datakontoret

Innehållsansvarig: Christer Lagvik 01 december 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris