Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona vt 2021
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Forska/
  • Forskarutbildning/
  • Medicin och farmaci/
  • För doktorander/
  • Disputation/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Forskarutbildning
    • Medicin och farmaci
      • För doktorander
        • Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?
        • Doktoranders villkor
      • För handledare
      • Kurser på forskarnivå
      • Blanketter
      • Forskningsspår
      • Disputationskalender
    • Humaniora och samhällsvetenskap

TextPortlet TextPortlet

Disputation

Disputation

Läs mer på den här sidan:
Disputationskalendern

På den här sidan kan du läsa om:
Disputationsanmälan
Fördelning av aktivitetspoäng
Samråd - checklista
Publicering
Opponent
Betygsnämnd
Ordförande
Förhandsgranskning
Disputationsakten
Åtgärder vid förfall
Checklista vid disputation

Vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci gäller att för disputation ska samtliga obligatoriska kurser vara godkända och den totala kurspoängen ska uppgå till 30 högskolepoäng.

Doktorsavhandlingen kan vara en sammanläggningsavhandling bestående av en ramberättelse (kappa) och en eller flera artiklar/manus eller en monografi. Avhandlingens kvalitet och omfattning ska motsvara förväntat resultat av fyra års heltidsstudier.

Disputationsanmälan

Disputationsanmälan görs via e-formulär på vetenskapsområdets webbsida. För att anmälan ska behandlas i kommittén för utbildning på forskarnivå ska formuläret vara korrekt ifyllt och anmälan godkänd av huvudhandledare och prefekt eller av prefekt utsedd person, med ansvar för utbildning på forskarnivå, vid institutionen.

Disputationsanmälan ska skickas in till kommittén för utbildning på forskarnivå 12 dagar innan det mötet i kommittén för utbildning på forskarnivå som ligger minst 12 veckor innan disputationsdatumet.

Disputationsanmälan ska omfatta

  • avhandlingens titel
  • disputationsdatum
  • förslag till opponent
  • förslag till betygsnämnd
  • ordförande vid disputationsakten
  • samtliga handledare
  • examinator.

Bilagor:

  1. Respondentens korta sammanfattning av avhandlingen med lista över ingående delarbeten.
  2. Handledarens utlåtande angående doktorandens insats och avhandlingens nyhetsvärde.
  3. Rapportkort för intern fördelning av medel.
  4. Registerutdrag ur Ladok.
  5. De i avhandlingen ingående delarbetena.

Delarbeten ska vid anmälan vara publicerade artiklar eller manuskript. Manuskript ska vara färdigt för submission med färdiga tabeller och figurer.

Fördelning av aktivitetspoäng

För att underlätta fakultetsnämndens budgetarbete ska huvudhandledaren i samband med institutionens anmälan om disputation eller licentiatseminarium lämna förslag till fördelning av aktivitetspoäng och redovisa detta för samtliga institutioner som har någon medförfattare på de i avhandlingen ingående delarbetena.

Samma fördelningsprincip gäller för doktorsexamen och licentiatexamen. Poängen ska återspegla institutionens insatser i forskarutbildningen i form av handledning, omkostnader för projektet, lön m m. Poäng utgår endast under den tid den forskarstuderande är antagen till forskarutbildning och poäng sätts i relation till den totala tiden i forskarutbildningen. För att full poäng ska utgå krävs att doktoranden varit registrerad i 36 månader. Aktivitetspoäng utdelas inte till licentiat- eller doktorsexamen som avläggs på kortare tid än 18 månader. I övrigt gäller:

  1. Forskarutbildningen har helt genomgåtts vid den institution inom vetenskapsområdet medicin och farmaci där doktoranden är registrerad. Följande regel gäller: Den berörda institutionen erhåller 100 procent av poängen
  2. Forskarutbildningen har genomgåtts vid mer än en av områdets institutioner. Följande regler gäller:
    • Poängen ska fördelas mellan de berörda institutionerna. Poängfördelningen ska avspegla engagemang, handledning, socialt ansvar, forskningsaktivitet, m m och ej enbart utgöra ersättning för faktiska driftkostnader, laboratorieassistens, etci normalfallet erhåller den institution vid vilken doktoranden varit registrerad (moderinstitutionen) minst 50 procent av poängen
    • Vid delning av aktivitetspoäng kan ej mindre andel än 10 procent av poängen delas ut.
    • I samband med disputationen utarbetar huvudhandledaren förslag till fördelning av avhandlingspoäng och redovisar detta för samtliga institutioner som har någon medförfattare på de i avhandlingen ingående delarbetena. De berörda prefekterna godkänner fördelningen genom en signatur på rapportkortet.
    • Uppkommer tvist om fördelning av aktivitetspoäng beslutar ordföranden i kommittén för utbildning på forskarnivå i samråd med studierektorer vid farmaceutiska fakulteten samt studierektorerna för preklinisk och klinisk forskarutbildning vid medicinska fakulteten
  3. Forskarutbildningen har helt eller delvis genomgåtts vid institution/motsv. utanför Uppsala universitets vetenskapsområde för medicin och farmaci trots att doktoranden har varit registrerad vid någon av fakulteternas institutioner. Följande regler gäller:
    • För att poäng överhuvudtaget ska delas ut krävs att doktoranden varit verksam minst ett år vid den institution som gör anspråk på aktivitetspoäng och under denna tid bedrivit aktiv forskning. Ett års forskarutbildning vid berörd institution ger 25 procent, två år 50 procent, tre år 75 procent av poängen. För helt externa doktorander (t. ex. industridoktorander) gäller att minst 0.15 poäng ska utgå.

Samråd

I samband med att anmälan färdigställs ska ett samråd kring val av ledamöter i betygsnämnden hållas. Vid samrådet tas bland annat följande punkter upp:

  • sammansättning av betygsnämnd
  • frågor om jäv
  • ingående delarbeten, varje delarbetes publiceringsstatus och om varje delarbete som ingår i föreliggande avhandling, har ingått eller kommer att ingå i avhandling för annan doktorand.

Som stöd finns en checklista Checklista samråd

Handledare eller doktorand ska genomföra samrådet med utsedd ledamot i kommittén för utbildning på forskarnivå:

Institution Huvudansvarig Första reserv
Farmaceutiska fakulteten    
   Farmaci Elisabet Nielsen  
   Farmaceutisk biovetenskap Johan Lennartsson  
   Läkemedelskemi Mikael Hedeland  
Medicinska fakulteten    
   Folkhälso- och vårdvetenskap Stefan Eriksson  
   Immunologi, genetik och patologi Rose-Marie Amini Joey Lau Börjesson
   Kirurgiska vetenskaper Mikael Hedeland  
   Kvinnors och barns hälsa Alkistis Skalkidou Elisabet Nielsen
   Medicinsk biokemi och mikrobiologi Per Jemth Stefan Eriksson
   Medicinsk cellbiologi Joey Lau Börjesson  
   Medicinska vetenskaper Jan Eriksson Johan Lennartsson
   Neurovetenskap Svante Winberg Stefan Eriksson

Publicering

Alla avhandlingar vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci, Uppsala universitet ska färdigställas i universitets avhandlingsmall. Universitetsbibliotekets enhet för avhandlingsproduktion

Doktorsavhandlingen ska under minst tre veckor före disputationen finnas tillgänglig på universitetsbiblioteket i det antal exemplar som behövs för att möjliggöra en tillfredsställande granskning av avhandlingen före disputationen. Perioden 15 juni t.o.m. 15 augusti får inte räknas in i tillgänglighetstiden.

Opponent

Opponenten ska vara en vetenskapligt väl meriterad person med kännedom om respondentens forskningsfält.

Arvode: 12 000 kr. Utbetalningen ombesörjes av institutionen.

Betygsnämnd vid disputation

Betygsnämnd vid disputation för doktorsexamen kan bestå av tre eller fem ledamöter. Samtliga ledamöter i betygsnämnden ska sakna anknytning till avhandlingsarbetet. Samtliga ledamöter ska ha en vetenskaplig kompetens motsvarande docent. I disputationsanmälan ska varje förslag till ledamot i betygsnämnden åtföljas av en kort motivering.

  • Om betygsnämnden omfattar tre ledamöter hämtas högst en från den egna institutionen (med den egna institutionen menas den eller de institutioner där respondent eller någon handledare är verksam) och minst en extern ledamot från annat lärosäte eller annan organisation utanför Uppsala universitet.
  • Om betygsnämnden omfattar fem ledamöter hämtas högst två från den egna institutionen och minst en från annat lärosäte eller annan organisation utanför Uppsala universitet. Vid fem ledamöter kan en ledamot tillåtas som inte uppfyller kravet på docentkompetens, den unika kompetens som sådan ledamot tillför betygsnämnden ska då särskilt motiveras.

Ordförande vid disputationsakten

Disputationsakten leds av en ordförande. Ordföranden kan vara en av ledamöterna i betygsnämnden men kan även vara en person utsedd att endast vara ordförande vid disputationsakten och ska då vara en vetenskapligt väl meriterad person. I det senare fallet får ordföranden inte delta i betygsnämndens överläggningar eller beslut. Examinator kan vara ordförande. Handledare eller annan person med direkt koppling till respondentens avhandlingsarbete kan inte vara ordförande.

Riktlinjer för opponent och betygsnämnd vid disputationsakten

Förhandsgranskning

Alla avhandlingar vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci genomgår obligatorisk förhandsgranskning inför disputationen.

Förhandsgranskningen utförs av den av kommittén för utbildning på forskarnivå utsedda betygsnämnden. En av ledamöterna ska utses till samordnare vid förhandsgranskningen. Handledare kan lämna förslag till samordnare. Samordnare ska inte vara verksam vid samma institution som respondent eller någon av handledarna. Kommittén för utbildning på forskarnivå beslutar om samordnare för förhandsgranskningen.

Betygsnämnden har 10 arbetsdagar på sig från det uppdraget beslutats och meddelats av kommittén för utbildning på forskarnivå.

Då protokoll från förhandsgranskning inkommit kan disputationsanmälan åter tas upp för beslut av ordförande.

Om beslutet är negativt får nytt disputationsdatum inte ligga närmare än 3 månader från det först angivna datumet.

Förhandsgranskningen omfattar de i avhandlingen ingående delarbetena. Vid förhandsgranskningen används dokumenten ”Instruktioner för betygsnämndens förhandsgranskning” och ”Protokoll för betygsnämndens förhandsgranskning”. Betygsnämndsledamöter får instruktionerna i samband med information om att förhandsgranskning ska ske. Protokollsmallen skickas till samordnaren vid förhandsgranskningen. Samordnaren bekräftar resultatet av förhandsgranskningen med sin signatur och sänder protokollet till kansliet för medicin och farmaci.

Disputationsakten

Disputationsakten ska hållas vid Uppsala universitet. Kommittén för utbildning på forskarnivå kan besluta att disputation får hållas på annan ort.

Beskrivning nedan av akten är fritt efter exempel från Universitets- och högskolerådets hemsida.

  • Disputationen leds av en ordförande
  • Ordföranden inleder disputationsakten, redogör för ordningen vid disputationen samt presenterar respondent, titel på avhandling, opponent och ledamöterna i betygsnämnden
  • Respondenten får tillfälle att redogöra för korrigeringar och rättelser i avhandlingen
  • Opponenten och/eller respondenten ger en översikt över forskningsområdet, en sammanfattning av avhandlingens innehåll och dess nyhetsvärde
  • Opponent gör en genomgång av avhandlingen med diskussioner och frågor av olika karaktär till respondenten, respondenten försvarar sin avhandling genom att besvara frågorna
  • Betygsnämnd ställer kompletterande frågor till respondenten
  • Publiken inbjuds att ställa frågor till respondenten
  • Ordföranden avslutar disputationsakten
  • Betygsnämnden sammanträder

Åtgärder vid förfall

Följande regler gäller: Då opponent eller betygsnämndsledamot förvarnar om förhinder före disputationen.

  • Skriftlig anhållan med förslag till ny opponent eller ledamot skickas till sekreterare i kommittén för utbildning på forskarnivå. Samråd sker. Ordförandebeslut tas snarast möjligt
  • Då ordförandebeslut inte hinner tas före disputationen kontaktas ordföranden eller vice ordföranden för muntligt besked. Om ordföranden eller vice ordföranden inte kan nås kontaktas någon av de övriga ordinarie ledamöterna i kommittén för utbildning på forskarnivå. Sekreterare i kommittén för utbildning på forskarnivå meddelas

Vid frånvaro på disputationsdagen

  1. Ordföranden undersöker först om den som uteblivit är försenad. Ifall den försenade kan komma kan disputationen skjutas upp någon timme (förmiddagsdisputation kan inte förläggas till eftermiddagen utan att man kontrollerar att tiden är ledig). Kontakta handläggare för utbildning på forskarnivå.
  2. Om betygsnämndsledamot inte kommer undersöker disputationsaktens ordförande om en ersättare finns tillgänglig vid disputationen. I det fall en extra betygsnämndsledamot finns angiven i respondentens anmälan om disputation, bör hen tillfrågas. Reglerna för betygsnämndens sammansättning ska beaktas. Kontakter tas enligt punkt 1 ovan
  3. Om opponenten uteblir undersöker disputationsaktens ordförande om en betygsnämndsledamot kan överta opponentens uppdrag. Ersättare i betygsnämnden ska då utses enligt reglerna för betygsnämndens sammansättning. Kontakter tas enligt punkt 1 ovan.
  4. Om ordförande, som inte ingår i betygsnämnden, uteblir tillfrågas en betygsnämndsledamot att även iträda rollen som ordförande
  5. Om disputationen måste skjutas upp ska ny tid bokas i disputationskalendern och meddelas kommittén för utbildning på forskarnivå för beslut

Betygsnämndens överläggning och protokoll

Nämnden ska utse ordförande inom sig. Opponenten har rätt att vara närvarande under sammanträdet med betygsnämnden och delta i överläggningarna men inte i besluten. Detsamma gäller handledaren. Betygsnämnden är beslutsför då alla ledamöter är närvarande. Som nämndens beslut ska den mening gälla som de flesta enar sig om. Nämnden ska avgöra om beslutet ska motiveras och om reservation ska redovisas.

Protokoll enligt mall upprättas vid betygsnämndens beslut och originalet sänds till kansliet för medicin och farmaci.

Checklista vid disputation

  • Boka datum, i god tid, i disputationskalendern
  • Kontakta enheten för avhandlingsproduktion vid universitetsbiblioteket
  • Kontrollera att tilltänkt opponent och tilltänkta betygsnämndsledamöter är tillgängliga
  • Samråd kring anmälan om disputation ska göras med representant i kommittén för utbildning på forskarnivå (ej ordförande, vice ordförande eller doktorandrepresentanter)
  • Anmälan ska behandlas vid möte i kommittén för utbildning på forskarnivå, KUF; senast 12 veckor före den planerade disputationsdagen
  • Disputationsanmälan ska skickas in till kommittén för utbildning på forskarnivå 11 dagar innan det mötet i kommittén för utbildning på forskarnivå som ligger minst 12 veckor innan disputationsdatumet.
  • Samtliga obligatoriska kurser och moment ska vara godkända
  • Total teoretiska poäng ska uppgå till minst 30 högskolepoäng
  • Boka lokal
  • Spikning 3 veckor innan disputation, respondenten skickar avhandlingen till opponenten samt till betygsnämndens ledamöter och disputationens ordförande
  • Besiktiga lokalen i förväg så att du vet hur tekniken fungerar
  • Betygsnämndsprotokoll

Innehållsansvarig: Pernille Husberg 15 februari 2021

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris