Amerikansk finansiering - Förbered och skicka in ansökan
Innehåll på denna webbsida
- Motivering krävs av utländska sökande
- Viktiga dokument
- Budget
- Registreringar som Uppsala universitet har
- Obligatoriska intyg vid ansökan
- Ansökningssystem
- Hjälp och stöd i ansökningsprocessen
- Skicka in ansökan
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Inför ansökan
Innan du sätter igång med din ansökan kan det vara bra att veta att en bidragsansökan till NIH skiljer sig från svenska ansökningar som du troligen är bekant med. En ansökan till NIH är generellt mer omfattande och komplex. Kontakta Forskningsstöd för mer information.
- Det sammantagna regelverket för NIH-bidrag finns samlat i NIH Grants Policy Statement.
Motivering krävs av utländska sökande
Som utländsk sökande, oavsett om du är huvudsökande eller medsökande, behöver du bifoga en ”Foreign Justification” till din ansökan. I det dokumentet ska du motivera varför projektet behöver utföras vid ett utländskt universitet. Du beskriver till exempel de särskilda resurser (såsom provsamling, sjukdomar, kohorter, utrustning och tekniker eller expertis) som du har tillgång till och som gör projektet mer lämpat att genomföra vid Uppsala universitet, än i en inhemsk (amerikansk) miljö.
Att kunna motivera detta på ett bra sätt är mycket viktigt för att ansökan ska beaktas av finansiären. Motiveringen till att utföra forskningen vid Uppsala universitet är därför det första du behöver säkerställa, innan du planerar din ansökan vidare.
Viktiga dokument
Om du är medsökande är det viktigt att så snart som möjligt ta reda på vilka dokument den huvudsökande organisationen behöver få in från dig. Informera Forskningsstöd snarast, då de kommer behöva hjälpa dig med att få fram vissa dokument. Ofta vill huvudsökande part att medsökande organisation ska signera någon form av avsiktsförklaring (subrecipient commitment) inför att ansökan ska skickas in. Observera att det enligt gällande riktlinjer vid universitetet är Vice-rektor för det aktuella vetenskapsområdet (inte prefekten) som ska signera dessa.
Om du är huvudsökande behöver du samla in vissa dokument från dina eventuella medsökande. En "Subrecipient Commitment Form", budget, och biosketch behöver alltid samlas in från varje medsökande. Beroende på din ansökan kan fler dokument krävas. Kontakta Forskningsstöd snarast för att få hjälp.
Budget
När du utformar din budget för ett NIH-projekt finns det ett par saker att tänka på. Indirekta kostnader kallas ”Facilities and Administrative Costs” (F&A) i NIH:s terminologi. Utomamerikanska organisationer får endast göra ett påslag om 8 procent. Dessa medel får bara bekosta åtgärder och aktiviteter som på ett direkt sätt är kopplat till att efterleva NIH:s regelverk. Eftersom F&A alltså inte får användas som ”vanlig OH” på universitetet ska dessa medel läggas på ett centralt konto. Som en följd av detta behöver du som forskare eller din institution stå för hela institutionens OH för detta anslag. Den slutgiltiga budgeten ska granskas av Patrik Armuand på Avdelningen för ekonomi och upphandling innan ansökan får skickas in.
Registreringar som Uppsala universitetet har
Ansökningsinstruktioner och formulär hänvisar ibland till en rad registreringar som sökande organisation måste inneha. Uppsala universitet innehar följande registreringar.
- DUNS: 350582201
- UEI: KTRDK57SR316
- System of Award Management (SAM)
- Animal Welfare Assurance for Foreign Organisations (krävs för djurstudier)
- Federalwide Assurance (krävs för humanstudier)
- Internal Review Board (IRB)
Obligatoriska intyg vid ansökan
Innan ansökan skickas in behöver du som forskare lämna in tre signerade intyg till Forskningsstöd. Detta gäller både när du är medsökande och huvudsökande.
1. Prefektintyg (e-blankett)
Prefekten ska informeras och godkänna att ansökan lämnas in genom att underteckna ett prefektintyg. Detta är särskilt viktigt eftersom institutionen ansvarar för alla indirekta kostnader (se ovan). Prefekten intygar också att ansvarig forskare har tid och resurser att utföra projektet.
2. Principal Investigator Assurance Form (PIA; e-blankett)
Finansiären kräver att den huvudansvariga forskaren på varje medverkande organisation signerar en PIA. I detta dokument intygar forskaren bland annat att informationen som skickas in är korrekt och sanningsenlig samt att hen kommer ta ansvar för det vetenskapliga utförandet i projektet.
3. Redovisning av signifikanta finansiella intressen (e-blankett)
NIH kräver att varje forskare med ansvar i projektet redovisar finansiella intressen som är kopplade till dennas förpliktelser gentemot universitetet (det vill säga forskning, undervisning, administration) samt att organisationen ska bedöma huruvida en intressekonflikt existerar. Observera att du ska lämna in redovisningen även om du inte har några ekonomiska intressen.
Universitetets riktlinje, som uppfyller NIH:s krav på hantering av finansiella intressekonflikter
Ansökningssystem
Det är huvudsökande organisation som skickar in ansökan. Ansökningar till alla federala finansiärer kan skickas in via grants.gov. För ansökningar till NIH rekommenderar vi dock att du ansöker via NIH:s ansökningssystem, eRA Commons. I båda fallen behöver Forskningsstöd skapa ett konto åt dig. Huvudsökande forskare skapar och färdigställer sedan sin ansökan i systemet.
Hjälp och stöd i ansökningsprocessen
Forskningsstöd kan hjälpa dig i ansökningsprocessen. De informerar dig om universitetets regelverk för denna typ av ansökningar, tillhandahåller instruktioner och mallar, skapar ett konto åt dig i ansökningssystemet samt ger generellt administrativt stöd. Kontakta Forskningsstöd om du har några frågor!
Budgeten utformas av dig som forskare tillsammans med din institutionsekonom. Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta Forskningsstöd och/eller Avdelningen för ekonomi och upphandling. Innan ansökan skickas in ska budgeten dessutom granskas och godkännas av Patrik Armuand på Avdelningen för ekonomi och upphandling.
Skicka in ansökan
När du är klar med din ansökan och har lagt in all information och alla dokument i ansökningssystemet kan du undersöka om du har missat något eller fyllt i något på fel sätt genom att klicka på knappen ”Validate”.
Obs! Du kan inte själv skicka in din ansökan utan det måste göras av en officiell representant för universitetet, i detta fall någon från Forskningsstöd. För att ge tid till att åtgärda eventuella fel som uppdagas vid inskickandet, ska ansökan vara redo att skickas in senast 8 arbetsdagar innan utlysningens deadline.
Hjälp och stöd vid inskickande av ansökan
Forskningsstöd kan hjälpa dig att kontrollera ansökan. Det är också Forskningsstöd som skickar in ansökan åt dig. Bekräftelser på inskickad och validerad ansökan skickas till både dig som forskare och till Forskningsstöd. Forskningsstöd kan hjälpa dig att verifiera att ansökan har mottagits korrekt av finansiären.