Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Din anställning/
  • Arbetsmiljö och lika villkor/
  • Arbetsmiljö och lika villkor A-Ö/
  • Tillbud/
  • Gå till Anställning Arbetsmiljö och lika villkor
    • Systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete

Arbetsmiljö A-Ö

Tillbud

Anmälan och åtgärder

Medarbetare och studenter har ansvar för att rapportera tillbud till sin prefekt/motsvarande. Prefekt/motsvarande ansvarar för att tillbudet följs upp och att åtgärder vidtas. Skyddsombudet informeras om tillbudet. Rapportering görs på tillbudsblankett. Tillbudsrapporten sparas vid institutionen för åtgärd och uppföljning. En kopia av tillbudsrapporten med bland annat information om planerade och vidtagna åtgärder skickas till tillbud@uadm.uu.se för statistikföring. Tänk på att inte ange känsliga personuppgifter. 

Tillbudsrapportering utgör en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet vid institutionen/motsvarande. Genom att rapportera, följa upp och vidta åtgärder efter ett tillbud så arbetar vi förebyggande med arbetsmiljön.

Som arbetsgivare:

  • Ska du se till att allvarliga tillbud utan dröjsmål rapporteras till Arbetsmiljöverket via sidan anmalarbetsskada.se. Det finns även ett journummer till Arbetsmiljöverket 08- 737 15 55. 
  • ansvarar du för att tillbud följs upp. När ett tillbud inträffat bedöms vilka åtgärder som behöver vidtas för att förhindra att liknande tillbud eller olyckor inträffar.
  • ansvarar du för att skyddsombudet informeras om tillbudet.
  • ansvarar du för att tillbudsrapporten sparas för arbetsplatsens dokumentation och uppföljning.

Exempel på tillbud

Tillbud innebär en oönskad händelse eller situation som kunnat leda till hälsobesvär, sjukdom eller olycksfall. Ett tillbud ska ses som en varning om vad som kunde ha hänt. Exempel på tillbud är en situation med hot om våld, kemikaliespill, en bokhylla som rasat, kränkande särbehandling eller negativa stressupplevelser.

Har en medarbetare eller student skadat sig ska istället en arbetsskadeanmälan upprättas. Gå till informationssidan om arbetsskador och arbetsskadeanmälningar för att få veta mer om hur ni gör då.

Ingen anmälan till Arbetsmiljöverket av allvarliga tillbud med anledning av exponering för coronaviruset, SARS-CoV-2 behövs från och med den 1 april 2022

 

Arbetsskada/arbetssjukdom efter exponering för coronaviruset, SARS-CoV-2

Enligt Försäkringskassan ska det anmälas som arbetssjukdom om anställd eller student blivit smittad av coronavirus och fått sjukdomen covid-19 i följande 2 arbetssituationer:

  1. vid en sjukvårdsinrättning eller i annat arbete där man behandlat, vårdat eller tagit hand om personer, djur eller material som är smittförande
  2. i ett laboratorium där coronaviruset hanteras.

Anmälan om arbetsskada görs som vanligt på https://anmalarbetsskada.se/ För insjuknande i covid-19 gäller ingång 4 ”Anmäl arbetssjukdom”. 

Mer information från Försäkringskassan om vad som gäller för arbetssjukdom covid-19.  

Mer information om vad som gäller och hur arbetsskador anmäls finns på Medarbetarportalens sida om arbetsskador.

Dokumentation av exponering för coronaviruset, SARS-CoV-2

Om en eller flera arbetstagare eller studenter har exponerats för coronaviruset, SARS-CoV-2 (eller smittämne i riskklass 3 och 4), i samband med arbete eller studier, och det bekräftas t. ex. via provtagning, så ska detta dokumenteras. Dokumentationen ska sparas i minst 10 år. Reglerna kring detta finns att läsa i 11 § AFS 2018:4 Smittrisker. 

För dokumentation av exponering för smittämnen i riskklass 3 och 4 används vid Uppsala universitet detta formulär. 

Prefekt/motsvarande eller av prefekt utsedd ansvarar för att dokumentation av exponerade medarbetare eller studenter sker. Arbetsmiljöverket kan begära att få ta del av dokumentationen eller rutinerna för dokumentation. Prefekt/motsvarande kan genom att kontakta Uppsala universitets registrator registrator@uu.se hämta ut  dokumentationen över institutionen/avdelningen.

Om en arbetsgivare inte dokumenterar enligt reglerna kan en sanktionsavgift behöva betalas. För verksamheter inom Uppsala universitet är den sanktionsavgiften 50 000 kr. 

Mer information från Arbetsmiljöverket om vad som gäller kring dokumentation av oönskad händelse med konstaterad exponering för coronaviruset.

Vid frågor eller funderingar om tillbud kan du kontakta universitetets arbetsmiljöingenjör.

Innehållsansvarig: Anna Maria Näslund 04 april 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.