Återtagande av ledighet/semester
Du har möjlighet att ansöka om att återta beviljad semester eller annan ledighet genom att ansöka om det i Primula webb. Detta gäller inte ledighet för annan anställning och VAB.
Att ändra eller återta semester
Beslut om beviljad semester är bindande. Detta innebär att arbetsgivaren, om det saknas fog för det, inte ensidigt kan ändra eller återta ett sådant beslut. Inte heller du som är arbetstagare kan ensidigt bestämma dig för att ändra eller återta din semester. Överenskommelse om att ändra eller återta semester kan alltid träffas mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.
Du har möjlighet att ansöka om att återta beviljad semester eller annan ledighet genom att ansöka om det i Primula webb.
Rätt att byta ut semester mot sjukledighet gäller dock enligt semesterlagen.
Ledighet vid annan anställning
Återtagande av ledighet för annan anställning gör du genom att kontakta din prefekt/motsvarande och din HR-generalist/motsvarande. Använd blanketten ”Ansökan om ledighet för annan anställning”. Bocka i rutan "Avser återtagande av ledighet" och fyll i de datum som ska återtas. Lämna blanketten till din HR-generalist/motsvarande.
VAB (vård av barn)
Återtagande av VAB sker genom att du skickar mejl till Löneenheten, lon@uu.se, med information om att du inte var ledig den aktuella dagen.
Manualer och handböcker
Manual för den anställde, återtagande av ledighet/semester
Handbok för administratör, återtagande av ledighet/semester
Handbok för attesterande chef, återtagande av ledighet/semester