Johan Wickström
Senior Lecturer/Associate Professor at Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telephone:
- +46 18 471 16 19
- Mobile phone:
- +46 70 167 92 68
- E-mail:
- johan.wickstrom@edu.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 2136
750 02 Uppsala
More information is available to staff who log in.
Short presentation
ThD in History of Religions, Distinguished University Teacher and Senior Lecturer in Curriculum Studies.
Registered Teacher in RE and History.
I teach in teacher training at all levels, and in PIVA . Previously I was Deputy Director and Educational Developer the Academic Development Unit (UP) and Senior Lecturer in Religious Education.
Keywords
- högskolepedagogik
- lärande
- lärarutbildning
- läromedelsanalys
- pedagogik
- religionsdidaktik
- religionshistoria
- undervisning
- utbildningshistoria
- ämnesdidaktik
Biography
Academic employments
2022 - Senior Lecturer in Curriculum Studies, Dep of Education
2018 - 2022 Educational Developer, Dep of Education
2015-2018 Deputy Director, Unit for Academic Teaching and Learning
2007-2018 Educational Developer, Unit for Academic Teaching and Learning
2009-2015 Senior Lecturer, Didactics of Religion (part-time), Dep of Theology
2002-2007 Doctoral Candidate in History of Religions, Dep of Theology
2000-2002 Teacher in the Compulsory School, Uppsala kommun
Degrees and titles
2023 Distinguished University Teacher (DUT)
2008 Doctor of Theology (Dr. Theol.) (History of Religions)
2005 Licentiate of Theology (Lic. Theol.) (History of Religions)
2001 Master of Arts (M.A.) (Religious Studies, History, Agrarian History, Pedagogy)
2001 Bachelor of Education (B. Ed.) for the Compulsory School
Research
My research interests are, for obvious reasons, related to History of Religions, Didactics of Religion and Higher Education Research. In particular I've been conducting ideological critical and conceptual studies. From 2022 I'm involved in project funded by the Swedish Research Council: The State-Controlled Education and the Construction of Class-Identities in School Texts from 1860 to 1930
In my doctoral thesis Våra förfäder var hedningar (2008) I analyzed the ideological use of Nordic antiquity and Old Norse Religion in public school texts. I developed an analytical concept of myth based on theoretical perspectives from the Italian socialist Antonio Gramsci and the American Historian of Religions, Bruce Lincoln, and applied it to text book narratives. Since then I've written on uses of texts in education and on inclusive pedagogy in Highed Education (especially the report Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare, 2011). I'm also interested in ideological and critical perspectives on the concept of "religion" and in dominating, hegemonical models and concepts in Higher Education, such as "Constructive Alignment". Earlier (2015 - 2019) was involved in international research project (funded by the Norwegian Research Council) on the roles and academic values connected to the profession as Academic Developer: Formation and Competence Building of University Academic Developers.
Media
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Medverkan i Filosofiska rummet
Publications
Selection of publications
- Dialogens ämnesdidaktik (2024)
- Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog (2024)
- Akademisk undervisning i praktiken (2024)
- Didaktikens språk behöver odla sin metaforik (2023)
- Komparativ religionsundervisning (2022)
- “Religion” i folkskolans styrdokument – ett bidrag till religionsbegreppets didaktiska historia (2021)
- Deliberative communication (2020)
- Låt inte evidensjakten avgöra allt (2017)
- Dekonstruerad länkning (2015)
- Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare (2011)
- Våra förfäder var hedningar (2008)
Recent publications
- Dialogens ämnesdidaktik (2024)
- Redaktörens efterord (2024)
- Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog (2024)
- Akademisk undervisning i praktiken (2024)
- Didaktikens språk behöver odla sin metaforik (2023)
All publications
Articles
- Didaktikens språk behöver odla sin metaforik (2023)
- Varning för falska profeter (2023)
- Den livsfarliga helhetslösningens lockelse (2022)
- Komparativ religionsundervisning (2022)
- “Religion” i folkskolans styrdokument – ett bidrag till religionsbegreppets didaktiska historia (2021)
- Om känslor och verklig strävan (2019)
- Klassmedvetande, historia och arbetarrörelsen (2019)
- "Lars Lönnroth, Det germanska spåret - en västerländsk litteraturtradition från Tacitus till Tolkien". (2018)
- I väntan på utbildningsrevolutionen (2017)
- Låt inte evidensjakten avgöra allt (2017)
- Reflektioner utifrån en sydafrikansk resa (2016)
- Om staten, forskningsanknytningen och versioner av det förflutna i svenska läroböcker (2015)
- Dekonstruerad länkning (2015)
- "Victoria Enkvist (2013) Religionsfrihetens rättsliga ramar. Skrifter från Juridiska fakulteten i Uppsala 124. Iustus förlag. Uppsala. (Diss.) 281s." (2014)
- Utbildningskapital - och vad betyder det för pedagogisk utveckling? (2009)
- Anna Wallette, Sagans svenskar. Synen på vikingatiden och de isländska sagorna under 300 år, Diss, Sekel förlag, Malmö 2004. 410 s. (2005)
- Bröllopsmyten i Helgakviða Hjörvarzsonar (2004)
Books
- Dialogens ämnesdidaktik (2024)
- Akademisk undervisning i praktiken (2024)
- Våra förfäder var hedningar (2008)
- Fornskandinaviskt stoff i den svenska folkskolans pedagogiska texter (2005)
Chapters
- Redaktörens efterord (2024)
- Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog (2024)
- Deliberative communication (2020)
- Didaktisk textkompetens (2011)
Conferences
- The Mighty One Above and After (2023)
- Narrative Constructions of the Working Class (2023)
- Textbooks as Travelling Objects (2022)
- Bridging between "public good" and teaching practices (2019)
- Patriarken Sigge Fridulfsson (2018)
- Vetenskaps- och forskningssyn bland tredje ytans akademiker (2018)
- Fiction and Professional Development among University Faculty (2017)
- Ethics, power and heterogeneity through the lens of literary fiction in the practice of educational development (2016)
- Att cirkla runt inkludering (2016)
- Dekonstruerad länkning (2014)
- Deconstructing Constructive Alignment (2014)
- Vad innebär inkluderande handledning? (2012)
Reports
Other
- Uppvärdera den sociala läroplanen! (2023)
- Några tankar om excellens och spets i forskning (2022)
- Till demokratins försvar och utveckling (2016)
- Den postdemokratiska förändringen (2015)
- Vilka borde vi vara, då? (2013)
- Inkludering - till vilket pris? (2009)
- Reflektioner kring den grundläggande pedagogiska kursen för universitetslärare - ett diskussionsunderlag (2007)