Diskussionerna inom projektet har främst handlat om att identifiera de tjänster och infrastrukturer som ska vara universitetsgemensamma.
Gruppen har också gjort besök både vid universitetet i Göteborg och i Linköping, två universitet som genomfört liknande förändringar av verksamheten. Det finns många lärdomar att göra – både sådant som varit framgångsrikt, svårigheter som uppkommit under processen men också misstag som det är onödigt att upprepa.
Referensgruppen med prefekter och chefer träffades torsdagen den 15 november. Projektgruppen kunde rapportera om arbetet så här långt. Förutom diskussionen om vilka tjänster och infrastrukturer som ska ingå i universitetsgemensam IT, presenterades också övergripande tankar på finansieringsmodell. Det fördes också en inledande diskussion om krav på organisation och den fortsatta processen.
Nu kommer projektgruppen arbeta vidare med förslagen. Om två veckor träffas IT styrgruppen och efter det kommer projektgruppen att besöka de olika campusområdena för att träffa både chefer och medarbetare.
Kommande möten:
- 16/11 Avdelningschefer UFV
- 21/11 Personalinformation UVF
- 26/11, 29/11 och 5/12 HR-funktionsmöten mellan verksamhetsområde & förvaltning
- 28/11 Universitetsdirektörens prefektråd
- 7 december informationsmöte för samtliga IT medarbetare
Therese Iveby Gardell, projektledare