This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
Projektet Glis-portal ur användarperspektiv
Glis är Uppsala universitets ledningsinformations- och beslutsstödsystem. I Glis finns uppföljning av universitetets verksamhet via data från universitetets källsystem inom områdena utbildning, publiceringar, personal, ekonomi och lokalförsörjning.
Alla medarbetare vid Uppsala universitet har tillgång till den öppna delen av Glis som hittas under System på medarbetarportalens startsida.
Projektet Glis-portal
Projektet handlar om att förbättra användarperspektivet i Glis och att bättre svara upp mot verksamhetens behov och ge största möjliga verksamhetsnytta.
Projektet ska hålla ett antal workshops för olika verksamhetsområden; HR, vetenskapliga publiceringar, utbildningar, budget- och ekonomiuppföljning samt även personliga intervjuer med ett antal representanter i verksamheten.
Workshops och personliga intervjuer pågår till och med mars månad. Därefter ska resultaten sammanställas inför ett möte med samtliga referensgrupper. Den slutliga prioriteringen av åtgärder inför start av delprojekt fas 2, tas i styrgruppen i slutet av april.
Det konstaterades att det varit lätt att kartlägga nuläget men svårare att komma fram till hur man ska nå fram till behoven om en mer användarvänlig Glis-portal. Mer fokus behöver läggas på de som sällan använder portalen, för att hjälpa dem att inte tappa bort sig i analysarbetet.
Det finns också ett stort utbildningsbehov (både grund-och fortsättningsutbildning), i att använda Glis-portalen och ProDiver som analysverktyg. Vidare finns behov av specialutbildningar som kan ge svar på frågeställningar inom uppföljningsområden som HR, vetenskapliga publikationer och analyser inom utbildningsdata.
Här finner du en powerpointpresentation av projektet.
7 maj 2020 – Statusrapport Word-dokument / PDF-dokument
29 sept 2020 – Prioriteringar efter Glis portalprojekt, del 1