This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
Skriva för en målgrupp
Med målgruppsanpassade och tydliga texter kan universitetet guida presumtiva studenter och svara på deras frågor. Med bra kommunikation kan vi hjälpa dem göra ett välgrundat val.
Tänk på tilltalet och tonen i texten - ni skriver för olika målgrupper när det gäller grundnivå och avancerad nivå och även när det gäller en svensk målgrupp och en internationell. En 18-åring ska exempelvis förstå all text för ett nybörjarprogram.
Skriv enkelt och effektivt
Stilen ska alltid vara konkret och lättbegriplig. Förenkla språket och ta bort komplicerade uttryck. Tänk på att hålla texterna lagom långa, det vill säga informativa men koncisa. Ibland anges rekommenderade maxlängder för olika avsnitt.
- Skriv det viktigaste först. Sökande har inte tid att läsa hela sidan noggrant. Därför är det viktigt att snabbt fånga deras intresse. Ingress, rubriker och kanske de första två meningarna under rubrikerna är det de tittar på. Lyckas vi med att locka dem så kommer de att läsa mer.
De flesta i vår internationella målgrupp vet inget eller väldigt lite om Uppsala universitet och Sverige. Vi konkurrerar med hela världen. - Skriv korta meningar: 15-20 ord i snitt. Meningar från 40 ord uppfattas som mycket svårlästa. Om en mening måste vara lång ska efterföljande mening vara kort (5-8 ord). Man får använda bisats, men helst inte om meningen blir lång. Skriv separata meningar istället.
- Använd du-tilltal.
- Använd gärna punktlistor för att tydliggöra innehållet.
- Undvik passiva meningar.
- Undvik upprepningar.
- Undvik förkortningar. Ska du använda en förkortning, måste du skriva ut den första gången du använder den. Använd hela programmets namn när du nämner det första gången.
Att skriva för en internationell målgrupp
När du skriver programtexter på engelska som riktar sig till en internationell målgrupp är det några särskilda saker att tänka på. Du ska till exempel inte alltid översätta den svenska texten rakt av. Begrepp och innehåll kan behöva skrivas på ett annat sätt. Det finns flera begrepp både om undervisning och ansökningsprocessen som inte funkar på samma sätt i alla länder. Ha gärna det i åtanke och anpassa dina texter till målgruppen.
Vi tävlar med andra länder. Även Sveriges styrkor kan vara våra styrkor. Om Sverige utmärker sig inom ett visst område kan det också vara en styrka för oss, till exempel sustainable development.
Använd enkla ord och meningar. De flesta har inte engelska som modersmål. Många som läser om våra program pratar dålig engelska och uppfyller inte vårt krav på kunskaper i engelska, men även dessa användare ska kunna ta till sig informationen och själva förstå att de inte är behöriga att söka till våra program.
Begrepp som behöver förklaras
Vissa begrepp är självklara för den som känner till det svenska universitetssystemet men inte alla internationella studenter förstår innebörden av dem. Därför kan en kort förklaring i ett lämpligt sammanhang behövas i den engelska beskrivningen. Nedan följer exempel på hur du kan uttrycka dig, om det behövs.
Självstudier/independent study: You will need to take responsibility to structure your own studies. This also means that you will spend a large amount of time reading and studying on your own outside the classroom.
Seminarium/seminar: Present your ideas and discuss course literature or other study materials that you are required to read before the seminar with your classmates. The teacher usually only moderates the discussion. The aim is to develop critical thinking and collaborative skills. All students are expected to be active participants in all forms of discussions.
Grupparbete/group work: You will need to complete most of your assignments together with your classmates outside the classroom. This way, you learn from each other and how to work in a team.
Hemtentamen/take-home examination: You will take unsupervised examinations that you need to complete independently at home within a certain amount of time. The purpose is to test your ability to apply knowledge to new information or your understanding of a topic. You can often check your course book or other study material while taking the exam, but you must use your own insights and reflections to create your answers.
Valfri kurs/elective course: (exempel från master i datavetenskap) You choose from a wide range of courses in computer science, shaping your education in line with your interests and the department's many research fields. Your selection is made in dialogue with your teachers and study counsellors, to ensure that your choices suit your qualifications and interests, and so that you achieve the specialisation you are seeking.
Information om karriärvägar
Informationen om vad man kan arbeta med efter ett program är viktig för alla sökande, oavsett varifrån de kommer. Sökande ställer väldigt många frågor om det, inte minst de internationella sökande. Frågor som; Vad kan jag jobba med efter utbildning? Var kan jag få jobb? - måste alltid besvaras.
Det du ska tänka på när det gäller just den internationella målgruppen är att de inte alltid har samma inblick i den svenska arbetsmarknaden. Frågor som; Hur är arbetsmarknaden i Sverige? Lönenivåer? Måste jag kunna svenska? Vad är skillnaden mellan ettåriga och tvååriga program när jag söker jobb? - är väldigt bra om de kan besvaras.
Exempeltext om lön och arbetsmarknad i Sverige:
Salary in Sweden can vary greatly depending on education level, work task, previous experience, location, sector, etc. According to one of the largest Swedish work union SACO's statistics, the average salary of people with a university degree in engineering is about SEK 51 220 per month before tax last year. SACO's prediction shows that the engineering labour market in Sweden will remain in balance in the coming three years.