Skip to main content
You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users
Support / Help pages

SysInfo SysInfo

The Staff Portal - Uppsala University
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • External users
    • Unsure of how to login?
  • Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Terms of employment
    • Outside activities
    • Reimbursements/expenses
    • Wellness
    • Benefits
    • Leave and sick child leave
    • Career
    • Continuing professional development
    • New employee
    • Networks
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diariet - W3D3
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Procurement
    • Tillgänglighet och stöd
  • Research
    • Research agreements
    • Research funding and collaboration
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Geodata och GIS
    • International Collaborative
    • Press and media
    • Publish and register
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
  • Teaching
    • Coronavirus: autumn term 2020
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Student administration
    • Student portal
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Utbildningsutbud
  • Our UU
    • Academic Ceremonies
    • Alumni
    • Information about Corona
    • E-administration
    • Film and News Channels
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Kvalitetsutveckling
    • Equal Opportunities
    • Available positions
    • Miljöarbete
    • Governance and organisation
    • Prizes and distinctions
    • Development projects
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Uppsala University' s archive
  • Directory
  • Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support and help

Breadcrumb Breadcrumb

  • Teaching/
  • Student administration/
  • Studieadministrativt forum/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Student administration
    • Antagning
    • Blanketter - studieadministration
    • Reell kompetens och validering
    • Student account and registration
    • Studieadministrativa begrepp
    • Studieadministrativa system
    • Studieadministrativt forum
      • Tidigare träffar
    • Studiedokumentation

TextPortlet TextPortlet

Studieadministrativt forum

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Studieadministrativt forum

Syftet med, och bakgrund till, Studieadministrativt forum hittar du längre ner på denna sida. Om du är intresserad av innehållet på tidigare träffar hittar du det här.

Studieadministrativt forum våren 2021: Ordinarie träff
 

Måndagen den 22:a mars kl 13.30-15.30. Länk till Zoom-rum och agenda läggs upp här några veckor innan träffen, samt skickas till forumets e-postlista (information finns längre ner på denna sida om du vill bli tillagd på listan).
 

Studieadministrativt forum hösten 2020: Fokus Studium
 

På grund av det stora intresset för införandet av Studium träffades vi digitalt för en extrainsatt träff med fokus på Studium den 15 december. Projektledare Stina Bohman presenterade senaste nytt i arbetet med Studium, här finns presentationen: Studiumpresentation 201215.

Även representanter för projektet för införande av en ny webbplattform deltog i forumet.


Studieadministrativt forum hösten 2020: Ordinarie träff
 

Vi träffades digitalt tisdagen den 20 oktober med nedanstående agenda. Här är minnesanteckningarna:
Studieadministrativt forum 201020

Agenda

  • På gång inom det studieadministrativa området
    Karin Apelgren, avdelningschef vid Studentavdelningen, och Cilla Häggkvist, biträdande avdelningschef vid Studentavdelningen
     
  • Utbildning och kompetensutveckling kopplat till studieadministrativa frågor vid Uppsala universitet
    Josefina Ahlvin, Avdelningen för gemensam service och administration och Annika Björklund, Studentavdelningen. För information om bakgrunden till detta arbete, se presentation från diskussionsträffen i februari.
     
  • Information om möjligheterna till digitala tentamina
    Magnus Widqvist, Enheten för administrativt schemastöd och tentamenssamordning, Byggnadsavdelningen
     

Om Studieadministrativt forum
 

Varför ett forum och för vem?
Stöd och service till kärnverksamheten och studenten är en viktig del av det arbete som utförs vid Uppsala universitet. Studieadministration utgör en stor del av detta och utförs på en mängd olika sätt vid Uppsala universitets nära 50 institutioner eller motsvarande. För att kunna ta del av varandras erfarenheter inom detta område startades i mars 2017 ett forum för alla som arbetar med studie/kursadministration på grund/avancerad nivå vid institutioner och fakulteter vid Uppsala universitet.

När träffas Studieadministrativt forum?
Studieadministrativt forum har en ordinarie träff per termin där agendan fylls med aktuella frågor inom det studieadministrativa området. Utöver den ordinarie träffen kan extra tillfällen förekomma, beroende på de behov som finns inom den studieadministrativa yrkesgruppen. T.ex. höll vi en extra träff under våren 2020 med anledning av Covid-19 och dess påverkan på det studieadministrativa arbetet.

Kontakta oss!
Kontakta oss gärna om du vill vara med på mejl-listan för att nås av våra utskick eller om du har önskemål på ämnen att diskutera på Studieadministrativt forum.

Bakgrund

Studieadministrativt forum anordnas gemensamt av Avdelningen för gemensam service och administration, Avdelningen för universitetsgemensam IT (tidigare IT-avdelningen) och Studentavdelningen. Läs om satsningen i Nytt från Studentavdelningen våren 2017.

Innehållsansvarig: Annika Björklund 15 oktober 2020

 

 

Content owner: Annika Björklund 18 december 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist